Zakázka na elektronické dálniční známky byla předražená, tvrdí stále Babiš a podal trestní oznámení
Premiér Andrej Babiš (ANO) podal trestní oznámení kvůli původní zakázce na elektronické dálniční známky. Trvá na tom, že byla předražená a Státní fond dopravní infrastruktury o ní vládu neinformoval. Předseda vlády to v pondělí řekl na tiskové konferenci po jednání vlády. Dodavatelem a provozovatelem IT systému měla být společnost Asseco Central Europe, ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) se s ní domluvil na zrušení bez sankcí pro stát.
„Trestní oznámení jsme podali minulý týden. Trváme na tom, že zakázka byla předražená, že jsme o tom nevěděli a Státní fond dopravní infrastruktury ji dělal ve vlastním režimu,“ řekl Babiš. Zakázka zadaná bez otevřené soutěže vyvolala vlnu kritiky kvůli ceně 401 milionů korun. Stála křeslo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Soutěž bude podle Babiše vypsána nově.
To, co bylo vytvořeno, je skutečně velice funkční, říká odborník Nešetřil o výsledku hackatonu
Číst článek
Babiš s Havlíčkem v pondělí zároveň odmítli informace serveru Seznam Zprávy, podle kterých e-shop na dálniční známky byl zástěrkou pro tajný sledovací systém. Na základě zdroje z bezpečnostní komunity web uvedl, že kamery, které mají kontrolovat, zda má vůz zaplacenou známku, mají pořídit nejen snímky registrační značky, ale též kabiny automobilu s posádkou.
Premiér informace serveru označil za lež a nesmysl. „Je jenom jasné to, že ta zařízení, když někdo nemá zaplacenou známku, tak to musí nahlásit policii. Takže žádný sofistikovaný sledovací systém to nebyl, je to nesmysl. Předpokládám, že Bezpečnostní informační služba se k tomu vyjádří,“ uvedl Babiš.
Organizátor hackathonu: Práce na systému k dálničním známkám jdou podle plánu
Číst článek
Podle Havlíčka jde o fantasmagorii. „Zaprvé se postupovalo zcela podle zákona a za další bezpečnostní služby neměly žádné jiné požadavky, než co se děje běžně na letištích,“ uvedl.
„Hlavní bylo ve smyslu požadavku bezpečnostních služeb ochránit vozidla bezpečnostních služeb, což je zcela normální, protože tato vozidla, kterých není úplně nejméně, musí mít nějaký prvek ochrany a být zabezpečena. Pokud by se k tomuto nepřistoupilo, může se tím do určité míry ohrozit bezpečnost, protože ty služby chrání především občany, instituce, firmy. Toto není nic mimořádného,“ dodal Havlíček.
Předseda sněmovní komise pro kontrolu BIS Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) po jejím zasedání minulý týden novinářům řekl, že civilní kontrarozvědka nepožadovala utajení celé zakázky. Tajná služba podle něj ani neplánuje od příštího ledna, kdy se místo papírových začnou používat elektronické známky, využívat informace z kamer o průjezdu aut, byť jí to schválené zákony umožňují.
Běžné fotografie
Bezpečnostní informační služba (BIS) v pondělí tvrzení serveru také odmítla. Trvá na tom, že v evidenci vozidel v systému časového zpoplatnění nepožadovala nic nezákonného. Informace webu, že BIS chtěla fotografie celé posádky vozů, je podle jejího ředitele Michala Koudelky nepravdivá.
Asseco CE je ochotné zrušit smlouvu k dálničním známkám. Premiér Babiš podá trestní oznámení
Číst článek
Kontrarozvědka žádala o možnost v případě plnění úkolů získat data o registrační značce včetně fotografie výřezu registrační značky a případně čelní fotografie automobilu, tak jak je měl systém běžně poskytovat.
Při jednání s ministerstvem dopravy byla BIS nabídnuta pouze možnost získat čelní fotografii bez výřezu registrační značky, uvedla služba.
„BIS žádala, aby v případě plnění svých zákonných úkolů, například v boji proti teroristickým hrozbám či nelegální migraci, mohla z připravované evidence získat potřebné informace o konkrétním sledovaném voze, jak je to možné například na letišti Václava Havla,“ uvedl Koudelka. Podle něj je nemožné, aby služba sledovala miliony aut projíždějících po dálnici.