Pod Bílinou povede víc než kilometr dlouhý tunel. Shodlo se na tom město s ředitelstvím silnic
Pod Bílinou povede zhruba 1300 metrů dlouhý tunel. Shodly se na tom Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a město, kterým denně projede 20 tisíc aut. ŘSD o tom v pondělí informovalo na svém webu. Bílina leží na hlavní silnici I/13, která propojuje aglomerace pod Krušnými horami. Navržený tunel vede přibližně od železniční stanice v Bílině před areál lázní Kyselka.
Možnosti řešení dopravní situace v Bílině a okolí odborníci studovali v minulosti několikrát. Předchozí práce se zabývaly úpravami průtahu i přeložkami jak západním, tak i východním směrem. Všechna navrhovaná řešení však byla podle ŘSD enormně nákladná a zároveň málo efektivní.
ŘSD ve spolupráci s městem Bílina nakonec upravilo variantu nazvanou X, tj. částečné přemostění estakádou s návazným menším tunelem, na variantu s pracovním názvem Z.
Nová trasa obchvatu představuje kompletní svedení dopravy do tunelu pod velkou částí centra Bíliny. „Tímto řešením by stavba stála přibližně polovinu než varianta X, která vychází na 6,5 miliardy korun,“ uvedl ředitel chomutovské správy ŘSD Martin Vidimský.
Stížnosti aktivistů i změny mezi zájemci. Silničáři museli zrušit zakázku na stavbu D1 u Říkovic
Číst článek
Navržené technické řešení má podle Michala Vrabce z ŘSD šanci, aby ho schválila centrální komise ministerstva dopravy. „Následně bude nutné projekt podrobit procesu vlivu stavby na životní prostředí,“ uvedl Vrabec.
Tunel by měl být v hloubce kolem 20 metrů pod vrchem. Koridor tunelu je vymezený železniční tratí a silnicí I/13. „V rámci studie musíme ještě dořešit napojení nové trasy na silnici I/13. Otevřenou otázkou také zůstává možnost čtyřpruhového uspořádání tunelu,“ uvedl projektant Milan Koloušek.
Z hlediska ražby tunelu jsou podle něj geologické poměry převážně příznivé. Výjimkou je počáteční část trasy tunelu u Kyselky a u vlakového nádraží.
Starostka Bíliny Zuzana Schwarz Bařtipánová (ANO) na schůzce s ŘSD ujistila, že je město připravené jakkoli pomoci s majetkoprávním vypořádáním v rámci pozemků potřebných pro stavbu. „Pro nás je tato stavba zcela prioritní. Současný stav ve městě je neudržitelný. Denně nám městem projede 20 tisíc aut, převážně tranzitních,“ uvedla.
Silnice I/13 je v Ústeckém kraji z velké části čtyřpruhová. Dvoupruhový průtah Bílinou s několika kruhovými objezdy je nejkritičtějším místem celé trasy. Vedení města a chomutovské Správy ŘSD se dohodlo na veřejném projednání aktuální studie tunelové varianty. Za přítomnosti projektanta a dalších odborníků se uskuteční 2. prosince v sídle městského úřadu.