Další peníze už kapacitu hlavního nádraží nenavýší, říká ředitel SŽ Svoboda k rekonstrukci Fantovy budovy

Ve čtvrtek začala další fáze rekonstrukce historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Před nedávnem přitom Správa železnic (SŽ) zveřejnila návrh nových jízdních řádů, podle nichž je kapacita nádraží na hraně. Proč železničáři dávají peníze na opravu historické budovy místo toho, aby zvětšili kapacitu nádraží? „Nádraží technicky už opravdu nezvládne víc. To už je fyzika,“ řekl Radiožurnálu Jiří Svoboda, ředitel SŽ.

Rozhovor Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fantova budova na pražském Hlavním nádraží je jednou z nejvýznamnějších secesních staveb na území České republiky

Podle Jiřího Svobody správně, že se zrekonstruují další prostory Fantovy budovy (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Mluvíme o tom, že je nádraží přeplněné a některé vlaky odtud možná nebudou jezdit. Pro cestujícího, který sem přijede, tyto prostory nebudou běžně přístupné, z velké části budou k pronájmu na soukromé akce. Přístupná bude stará výpravní hala a další. Neměly se ty peníze na rekonstrukci, a je jich poměrně dost, primárně dát někam jinam?
Já jsem na tomhle nádraží často. Nejenom jako cestující, ale i jako občan a vidím, jak to tady pulzuje. Je tu takový fenomén, což není na každém nádraží, kdy se zde nachází lidé, kteří nikam nejedou, ani odnikud nepřijeli.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si rozhovor Jakuba Vika s ředitelem SŽ Jiřím Svobodou

Ze severní strany, kde se nyní nacházíme, je čím dál větší frekvence lidí, kteří tudy projdou na Vinohrady, respektive směrem k náměstí Winstona Churchilla. Čili nespojoval bych to jenom s cestující veřejnosti.

Z jednoho pohledu máte pravdu – vládní salonek opravdu nebude běžně dostupný pro občana. Když se ale podívám, co se děje ve Fantových sálech, kde domlouváme termíny i na listopad, a jak to celé ožilo, tak je podle mě správně, že zrekonstruujeme i tento historický prostor.

Navazující část bude plně komerční, dostupná nejen z budovy jako takové, ale chceme ji otevřít i od magistrály. Tam se výhledově plánuje i přechod pro chodce, což určitě bude hodně rezonující téma.

Tisícovka za den

Ale když odsud cestující na podzim možná neodjedou, protože vlak bude muset zastavit někde jinde, nemělo se přidat více peněz do tohohle?
Hlavní nádraží je nejfrekventovanější uzel, který atakuje 1000 vlaků za 24 hodin a technicky už opravdu nezvládne víc. To už je fyzika, jak občas říkám.

Proč je nákladní železniční doprava v krizi? Ubývá komodit jako uhlí, nedaří se přebrat náklad kamionů

Číst článek

To však neznamená, že cestující nebudou odbaveni. Řeší se nový jízdní řád na konec roku 2025 a celý rok 2026 a některé vlaky možná pojedou i z Holešovic, ale myslím si, že se pořád nenacházíme pouze na nádraží, ale téměř v centru Prahy. Využití zde bude a má smysl tu rekonstrukci realizovat.

Nedalo se přetížení dráhy lépe předcházet?
V současné době množství zhlaví (rozvětvení kolejí, pozn. red.) a hran už nezvládne víc vlaků. Jiné řešení, než jít třeba pod zem, to prostě nemá.

Tržba z nových prostor ovlivní hospodaření Správy železnic a my peníze vracíme do objektů i na jiných adresách, nejen tady na hlavním nádraží. Čili ekonomická synergie zde skutečně bude.

Jakub Vik Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme