Hygienici a potravinářská inspekce zahajují razii v obchodech, píše MfD
Mladá fronta Dnes informuje o tom, že dnes začne jedna z největších razií hygieniků a Státní zemědělské a potravinářské inspekce v obchodech. Boj o hnědé uhlí se dramatizuje, konstatují Hospodářské noviny. Firmy v Česku podle Lidových novin utrácejí za vánoční dárky pro zaměstnance a obchodní partnery miliony korun. Vánoční Praha láká cizince, informuje Právo.
Inspektoři potravin byli kvůli šířící se infekci listeriózy v terénu celý víkend, hlavní tažení proti bakterii ale začne dnes. V rozhovoru pro Mladou frontu Dnes to řekl hlavní hygienik Michael Vít. Upřesnil, že akce proti listerióze začala po poradě s ministryní zemědělství Milenou Vicenovou a šéfem potravinářské inspekce.
Podle Víta se inspektoři budou zajímat o hygienické zásady při výrobě měkkých sýrů a některých uzenin. Zaměří se i na skladování a prodej těchto výrobků.
Michael Vít zdůraznil, že zdravý člověk obavy z infekce mít nemusí. Devadesát procent lidí podle něj listeriózou neonemocní. Vyhnout by se ale rizikovým potravinám měli hlavně těhotné ženy a lidé s chronickými onemocněními. Za důležité hlavní hygienik označil i správné ukládání potravin v ledničkách.
O tom, že lidé infekce často podceňují, svědčí podle zdravotníků fakt, že ročně onemocní dvaatřicet tisíc Čechů salmonelózou a dalších třicet tisíc střevními katary.
Mostecká uhelná společnost - druhý největší producent hnědého uhlí u nás - bude muset vysvětlovat svou obchodní politiku Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Jak uvádějí Hospodářské noviny, dnes na ni podává stížnost jeden z jejích zákazníků - teplárenská společnost United Energy ze skupiny J&T.
Tvrdí, že Mostecká uhelná ovládá veškerý nezávislý trh s hnědým uhlím a dominantní postavení začala brutálně zneužívat. Podle spolumajitele J&T Daniela Křetínského se Mostecká snaží zvednout cenu uhlí až na dvojnásobek, což by přineslo drastické zvýšení cen tepla. Křetínský proto požaduje, aby ceny uhlí začal regulovat stát.
Druhý projevem zneužití dominantního postavení je pak podle J&T to, že Mostecká uhelná odmítá se všemi zákazníky uzavírat dlouhodobé smlouvy s odůvodněním, že nejsou prolomeny limity těžby. S tím nejsou spokojeni ani další zákazníci uhelné společnosti.
Mostecká uhelná výtky odmítá. Antimonopolní úřad už jednou obchodní politiku firmy zkoumal. Podle předsedy ÚOHS Martina Peciny žádné chyby nenašli. Návrhy na regulaci cen uhlí nepovažuje za reálné.
České rodiny utrácejí každoročně za vánoční dárky tisíce korun. Podle Lidových novin ale nezahálejí ani firmy. Za vánoční pozornosti zaměstnancům a obchodním partnerům vydají až čtvrt milionu korun. Charakter dárků se ovšem výrazně liší podle velikosti a rozpočtu jednotlivých společností.
K běžným pozornostem patří kalendáře nebo kapesní diáře, některé firmy dávají přednost lahvi kvalitního zahraničního vína. Do módy se ale dostávají také dárky, které připomínají činnost firmy. Oproti minulosti tak stoupá jak pestrost firemních dárků, tak i jejich cena. To podle odborníků souvisí s tím, že se společnostem víc daří.
Deník Právo si všímá, že vánoční Praha láká čím dál víc zahraniční turisty. Letos by v našem hlavním městě mělo - podle odhadů odborníků na cestovní ruch - oslavit Vánoce a Silvestra asi 200 tisíc návštěvníků z ciziny. To je zhruba o tři procenta víc než loni.
Praha totiž nabízí vše potřebné k oslavám - restaurace, hudební kluby, adventní trhy, koncerty a možnost procházek mezi romantickými historickými stavbami. Během jediného týdne turisté v Praze podle odhadů utratí neuvěřitelných 8 miliard korun.