Jihlavský dopravní podnik zvažuje návrat naftových autobusů. Důvodem je cena elektřiny
Dopravní podnik v Jihlavě stále nemá dodavatele energií na příští rok a kupříkladu elektřinu už od ledna nakupuje spotově. To se projevuje i na ztrátě z provozu MHD.
Téměř 130 milionů korun investovala Jihlava do budované trolejbusové trati do průmyslové zóny. Díky tomu měla být na podzim městská hromadná doprava ze 75 procent elektrifikovaná.
Jihlavský dopravní podnik zvažuje návrat naftových autobusů. Důvodem je cena elektřiny
Teď ale dopravní podnik uvažuje o tom, že vrátí na silnice odstavené naftové autobusy. Od začátku ledna totiž nemá stálého dodavatele elektřiny a od příštího roku ani plynu.
„Dopravní podnik má nakoupený zemní plyn do konce roku 2022 ještě za ceny, které platily v květnu letošního roku, což z pohledu dnešních cen je více než poloviční. A elektřinu nakupujeme na spotovém trhu,“ shrnuje ředitel dopravního podniku Radim Rovner.
Kvůli skokovému růstu cen se provoz MHD v Jihlavě výrazně prodražuje. Je to o více než 150 procent u elektrické energie, o 130 procent u zemního plynu.
Síkela: Shoda Evropské unie k energetice se projeví do konce roku, část už před začátkem topné sezony
Číst článek
Ztráty dopravního podniku jdou proto do milionů korun. Vykrývat je bude muset město, potvrzuje jeho mluvčí Radovan Daněk:
„Pro letošní rok počítáme, že ztráta bude činit kolem 9 milionů korun. Takovou částku kvůli vysokým cenám energií bude muset město uvolnit pro dopravní podnik.“
Jihlava přitom letos kvůli rostoucím nákladům na provoz hromadnou dopravu po 11 letech zvýšila cenu jízdného. Ani to ale nepomohlo vykrýt celkovou ztrátu.
Mluvčí města Daněk navíc připouští, že kdyby se na trhu s energiemi nic nezměnilo, příští rok by šla ztráta dopravního podniku do desítek milionů korun.