Ministerstvo navrhuje dvoustupňový kárný systém. Odpovědnost zástupců se tím posílí, říká náměstek

Ministerstvo spravedlnosti navrhuje změny v kárném řádu. Soudci, státní zástupci a také exekutoři by se nově mohli proti výsledku kárného řízení odvolat. Jejich prohřešky už nemá tedy řešit jenom Nejvyšší správní soud, ale i další soudy. S tím počítá návrh novely, který resort odeslal vládě. Potenciální justiční změny vysvětluje v rozhovoru pro Radiožurnál náměstek ministerstva spravedlnosti Antonín Stanislav z ODS.

Rozhovor Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Antonín Stanislav

Antonín Stanislav | Zdroj: Profimedia

Ten současný systém nefunguje dobře? Proč to chcete změnit?
Ten jednostupňový systém u Nejvyššího správního soudu funguje dobře. K tomu nemáme žádné výhrady. Nicméně jsou tam dva hlavní důvody, proč ho musíme změnit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý rozhovor s náměstkem ministerstva spravedlnosti Antonínem Stanislavem

Tím prvním je naplnění milníku v rámci národního plánu obnovy, který je vázán na tři miliardy korun pro Českou republiku, a zároveň druhým je vyhovění skupině Greco při Radě Evropy, která nám doporučila, abychom zavedli dvoustupňový kárný systém.

Nejvyšší správní soud za těch 15 let, co tu dvoustupňový kárný systém máme, řešil více než 660 kárných žalob. Práci by měli tedy nově v prvním stupni řízení převzít vrchní soudy. Nebude to na ně příliš mnoho agendy?
Ne, počet klesá. Aktuální statistiky vypovídají, že za loňský rok bylo podáno 22 kárných návrhů, v roce 2021 27, v roce 2020 33 – je vidět, že ta tendence má klesající charakter. Tudíž nepředpokládám žádné přetížení, ani že by čísla dramaticky rostla.

My jsme se zeptali hlavních aktérů justice na jejich názor. Konkrétně Nejvyšší státní zastupitelství se obává, že některé části novely směřují k posílení vlivu exekutivní moci do justice. Vyjádření mluvčího Petra Malého bylo následovné: „Jedná se především o rozlišování možnosti ministra spravedlnosti podávat opravné prostředky v kárném řízení v těch případech, kdy nebyl vůbec kárným žalobcem ani účastníkem těchto řízení.“ Nabízí se tedy otázka, jestli ta novela přece jenom panu ministrovi nedá nástroj, který by mu umožnil vměšovat se do kárných řízení.
Ne, to se vůbec nedomnívám. Právě naopak ta novela jde směrem, že ministr spravedlnosti bude jako subsidiární univerzální kárný žalobce.

Místo veřejnosti vlastní testování. Ministerstvo nezapojilo do přípravy eSbírky ani univerzity

Číst článek

To znamená, že hlavní tíha bude v rámci soustavy – a to jak soustavy státního zastupitelství, tak soustavy justice.

Pojďme zpátky k té novele. Vy požadujete i větší odpovědnost pro soudce a státní zástupce. Nejsou snad podle vás dostatečně zodpovědní?
Samozřejmě jsou zodpovědní. Nicméně my naplňujeme programové prohlášení vlády především ve vztahu ke státním zástupcům, kde tu odpovědnost posilujeme.

Vlastně jde o komplexní posílení odpovědnosti v rámci soustavy, aby se vedoucím státním zástupcům lépe kontrolovala práce podřízených a samozřejmě z ní posléze mohli adekvátně vyvozovat důsledky.

A jakým způsobem chcete tu větší odpovědnost docílit?
Tady především míříme na kárné provinění ve formě výtky, což je menší kárné provinění než kárná žaloba. V současné době ta výtka nezakládá titul k regresivní náhradě škody, to znamená, že pokud je způsobena škoda a státní zástupce, potažmo soudce, není uznán v kárném řízení, tak stát po něm nemůže vymáhat regresivní úhradu.

Milionové podvodné investice do stavebních projektů. Podnikatel Římský stojí opět před soudem

Číst článek

Teď pokud by dostal méně kárné opatření ve formě výtky, tak zároveň začne i explicitní soudní přezkum v rámci kárného řízení té uložené výtky.

Jak dlouho jste na tom návrhu pracovali?
Velmi dlouho, protože jsme ho intenzivně diskutovali se zástupci justice. Beru to jako takový kompromis s vrcholnými představiteli justice a státním zastupitelstvím.

Návrh zákona jste již odeslali vládě, kdy by asi tak změny mohly začít platit?
Návrh musíme určitě prosadit k 1. 1. 2025, protože to je termín, kdy jsme limitování právě čerpáním v rámci národního plánu obnovy. Takže se jedná o ten nejzazší termín a tak to máme i navrženo.

Dá se předpokládat, že dostatečná podpora bude?
Já předpokládám hladký průběh.

Petr Král, trs Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme