Odboráři kolínské Toyoty kvůli přetížení vypověděli kolektivní smlouvu. Firma kroku nerozumí
Odboráři kolínské automobilky Toyota v pondělí vypověděli kolektivní smlouvu mezi zaměstnanci a vedením. Smlouva se týká mzdových a dalších pracovních podmínek. Důvodem odborářů je mimo jiné údajné přetížení a tlak, upozornil v čtvrtek server Hospodářských novin (HN). Podle mluvčího Toyoty Tomáše Paroubka výpověď nemá praktický dopad na podmínky, které jsou v aktuální kolektivní smlouvě zakotvené.
Kolektivní smlouvu vypověděla jedna ze tří odborářských organizací, které pracovníky v kolínské automobilce zastupují. Ve vyjádření, které mají HN k dispozici, odboráři uvádějí, že „zaměstnanci automobilky jsou vystaveni enormnímu tlaku a přetížení, vedení jim pravidelně nařizuje práci přesčas a o víkendu nebo jim vyhrožují odvoláním z dovolené“.
Toyota v Kolíně loni vyrobila o téměř 10 tisíc aut méně než v roce 2022, důvodem poklesu byly chybějící díly
Číst článek
Předseda organizace Nezávislé odbory pro údržbu a ostatní pracující Petr Bíba další komentář zatím neposkytl.
V závodu by v září mělo začít jednání o růstu mezd v příštím roce. Šestiměsíční výpovědní lhůta smlouvy začne platit od srpna, smlouva tedy bude platná ještě 31. prosince, kdy její platnost stejně končí.
„Společnost nerozumí důvodu výpovědi kolektivní smlouvy, a to zejména s ohledem na to, že tato lhůta končí až po konci její platnosti,“ sdělil HN Paroubek.
Kolínská automobilka vyrábí dva modely aut se spalovacími motory, a to Aygo X a Yaris, druhý z modelů rovněž v hybridní verzi. Loni vyrobila přes 192 000 vozů, v Kolíně zaměstnává přes 3500 lidí ve třísměnném provozu.