Platí nový železniční jízdní řád. Největší změny čekají Liberecký kraj
Ode dneška jezdí vlaky podle nového jízdního řádu. Zdraží se také základní jízdné na delších tratích přibližně o korunu nebo dvě. Jedna z největších změn je, že vlaky přestanou jezdit v úseku Liberec - Jablonné v Podještědí.
„K největšímu snížení objednaných výkonů dochází v Libereckém kraji. Tam je to téměř o minus 8,5 procenta. Liberecký kraj neobjednal dopravu na trati Liberec – Jablonné v Podještědí, a to z důvodu nesjízdnosti trati po povodních,“ vysvětluje Radka Pistoriusová z Českých drah.
Změny se dotknou také Plzeňského kraje. Podle Pistoriusové si kraj objednal o víc než šest procent méně spojů:
„Týká se to spojů, které jezdily buď jen v sobotu nebo v neděli, nebo spoje jezdily po celý týden a teď už budou jezdit jen v pracovní dny. Ale je to v rámci celého Plzeňského kraje, dá se říci na všech tratích. Jsou to spoje, které byly skutečně nejméně využívány cestujícími.“
Vlakové spojení na jih a západ Čech bude lepší. Z Prahy pojedou do Františkových Lázní častěji pendolina, zrychlí se i spoje mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Na této trati se navíc objeví modernizované, klimatizované vozy s elektrickými zásuvkami.
Kvůli úpravám na trati pojede mezi Pardubicemi a Hradcem Králové méně vlaků. A zpoždění způsobí i omezení při přestavbě kolejiště v Ústí nad Orlicí. Ani linková autobusová doprava zřejmě nebude bez problémů a to hlavně kvůli technickým nedostatkům nového odbavovacího systému.
Ve středních Čechách přibyl odpolední spoj do Mladé Boleslavi, večerní vlak do Kladna a ranní linka do Všetan. Odjezdové časy se mění jen mírně.
V Moravskoslezském kraji pocítí největší změny lidé na Frýdecko-Místecku. Počítají se na desítky. Málo vytížené linky se ruší nebo slučují, jiné se nahrazují či se upravují doby odjezdů tak, aby navazovaly na vlakovou dopravu. Šetření dolehlo i na autobusovou dopravu. Spoje, kde cestuje málo lidí, končí.
České dráhy zdraží jízdenky zhruba o 2 procenta. Za víkendové síťové jízdenky cestující zaplatí namísto 600 korun 650, ceny jejich regionálních verzí budou dražší o 25 korun. Kilometrická banka pak zdraží o 100 korun a karty pro seniory o 160 korun.
„Ke zdražení jsme přistoupili z důvodu zohlednění inflace, růstu cen vstupů a také zdražování na straně našich zahraničních dopravců. Primárně je zájmem Českých drah dále obnovovat vozový park, budeme se snažit obnovovat vagóny především na dálkových tratích, protože jsme v minulosti investovali do vlaků, které jezdí v regionální dopravě. Tam máme bezbariérové vozy a připojení k internetu,“ vyjmenovává důvody zdražení Pistoriusová.
Změny chystají i soukromí dopravci Leo Express a RegioJetu.