‚Rychloměr se obalí sněhem a chová se jako rozbitý.‘ Vlaky s ETCS zastavují při nízkých teplotách
Vlaky s novým železničním zabezpečovačem ETCS mají problém při nízkých teplotách. Systém je totiž kvůli sněhu a ledu zastavuje, a spoje se tak zpožďují. Komplikace se objevují zejména v okolí České Třebové. Radiožurnálu to potvrdilo ministerstvo dopravy i České dráhy.
K problému dochází u čidel na podvozcích lokomotiv. „Rychloměr, když se obalí sněhem, krustou, náledím, tak se chová, jako by byl rozbitý,“ vysvětluje generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Systém vyhodnocuje informaci poté jako chybu a vlak nouzově zastaví.
‚Povodeň trať zasáhla fatálně.‘ Vlaky z Opavy na Hlučínsko se vrátí nejdříve v druhé polovině roku 2025
Číst článek
Podle ministra dopravy Martina Kupky z ODS problémy s ETCS zatím neměly zásadní vliv na jízdní řády. Resort teď jedná s dodavatelem technologie, společností Alstom, na nápravě, která by podle Kupky měla trvat maximálně tři měsíce.
„Záleží nám na tom, aby se to podařilo zvládnout v tom opravdu nejbližším období dvou tří měsíců,“ říká Kupka.
Problémy připouští také společnost Alstom a zatím dopravcům nabízí alespoň banální řešení.
„V období testování systému ETCS v České republice jsme neměli možnost čelit podobným klimatickým podmínkám jako v době zavádění systému v lednu letošního roku. Záležitostí se intenzivně zabýváme. Problém lze omezit užitím horké vody nebo použitím odmrazovacího přípravku,“ radí mluvčí Alstomu Judita Urbánková.
Povinný provoz vlaků se systémem ETCS se začíná postupně zavádět během ledna na zhruba 620 kilometrech železničních tratí v České republice.