Homeoffice ve státních úřadech: pokud to jde, lidé pracují z domu, občasné problémy jsou jen technické

Jedním z nejlepších způsobů, jak zbrzdit šíření koronaviru, je omezení sociálních kontaktů. Už od konce října proto platí vládní nařízení, podle kterého zaměstnavatelé mají poslat všechny zaměstnance, u kterých je to možné, na homeoffice. Týká se samozřejmě i státní správy. Jak tedy státní úřady zvládly přechod některých svých zaměstnanců na práci z domova? Zjišťoval to Radiožurnál.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Měření teploty před vstupem do úřadu.

Nejvíc na takzvaný homeoffice přešli zaměstnanci například městských nebo krajských úřadů | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Od konce října mají čeští zaměstnavatelé o jednu povinnost navíc. Všechny zaměstnance, u kterých je to jenom trochu možné, by měli nechat pracovat z domova. Nejvíc na takzvaný homeoffice přešli zaměstnanci například městských nebo krajských úřadů. Například na krajském úřadu Moravskoslezského kraje je teď v běžný pracovní den v průměru jen asi čtvrtina zaměstnanců.

Češi zvládali práci během pandemie lépe něž většina Evropanů, uvádí průzkum nadace Eurofound

Číst článek

„Na homeoffice jsou zaměstnanci Krajského úřadu, kteří spadají do skupiny zaměstnanců trpících zdravotními obtížemi, a jsou tak v rizikové skupině. Zbývající zaměstnanci jsou rozděleni do dvou vzájemně nahraditelných skupina a střídají se tak, aby bylo zachován chod úřadu,“ říká mluvčí úřadu Nikola Birklenová.

Z domova nyní pracuje víc než polovina zaměstnanců například jihočeského krajského úřadu, brněnského magistrátu nebo třeba i České obchodní inspekce.

Provoz v terénu

Některé státní organizace naopak řadu svých zaměstnanců na práci z domova poslat nemohli, jako třeba v případě Lesů České republiky.

„V režimu homeoffice vykonávají svou práci hlavně zaměstnanci na administrativních pozicích. To jsou třeba účetní, referenti pro katastr nemovitostí a restituce, informatici, právnící a další. Kolegové na provozních postech, tedy dělníci, revírníci nebo lesní, kteří se pohybují většinou v terénu ti z domova nepracují,“ vysvětluje mluvčí Lesů České republiky Eva Jouklová. Minimum lidí přeslo na homeoffice také například u policie, Správy železenic nebo u České pošty. 

Přechod bez větších problémů

Oslovené instituce se shodly, že práci z domova zpočátku u některých zaměstnanců komplikovaly spíše problémy technického rázu.

Společnost rozdělená koronavirem: sabotérů je minimum, podceňujících více

Číst článek

„Řešila se kvalita připojení na internet, uspořádání fungování v domácnosti, když člověk musí pracovat, ale další členové rodiny jsou ve stejném prostoru. Žádné větší problémy ale při přechodu na homeoffice nebyly,“ popisuje mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Mluvčí oslovených organizací také uvedli, že se nesetkali s tím, že by někteří zaměstnanci práci z domova odmítali.

Podle šetření nazvaného Život během pandemie, které provádí společnost PAQ Research, na začátku listopadu z domova aspoň částečně pracovala čtvrtina zaměstnanců ze státního i soukromého sektoru. V březnu a v dubnu při první vlně pandemie jich byla přibližně třetina. Výzkumů v projektu Život během pandemie se účastní 2200 až 2600 respondentů.

Jiří Svatoš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme