Češi budou učit Slováky jezdit vlakem
Vůbec první soukromou firmou, která vyhrála výběrové řízení pro osobní železniční dopravu na Slovensku, je český RegioJet. Od příštího roku bude zajišťovat spojení na trase Bratislava–Komárno. Nabídnout chce komfortní vlaky, rychlejší spojení i garanci příjezdu přesně na čas. Firma doufá, že se jí povede odlákat cestující z autobusů na železnici.
Na hlavním nádraží v Bratislavě stojí nezvykle moderní a čistý motorák. Na informační tabuli svítí, že vlak jede do Komárna. Cestující jsou mírně zmateni. Přece jenom normálně jezdí ošoupanými vozy vyzdobenými spíš v duchu graffiti.
Česká firma RegioJet pořádá tento týden prezentační jízdy – malou ochutnávku toho, jak bude vypadat železniční cestování od příštího března, kdy začne ostrý provoz.
Průvodčí na peróně medituje o letitém souboji mezi železniční a silniční dopravou: „Každá rodina už dnes má dvě auta. Lidé jsou pohodlní. Raději sednou do auta, než aby cestovali vlakem a museli se přizpůsobovat. Lidé touží po soukromí – a možná jim vadí i staré, špinavé prostředí ve vlacích.“
Slovensko je podnikatelsky příznivější než Česko
Český vlak se dává do pohybu. V Dunajské Stredě by se měl objevit za 43 minut, což je o skoro půlhodinu kratší čas, než nabízí současný státní dopravce.
Trasa prochází oblastí takzvaného Žitného ostrova, je tu rovina a samé pole. Současné vlakové spojení je špatné, a tak lidé ze Žitného ostrova dojíždějí do Bratislavy hlavně po silnici.
Majitel firmy RegioJet Radim Jančura je v Česku známý svými žlutými autobusy a společností Student Agency. Zkoušel proniknout i na koleje, ale narazil na odpor krajů. Na Slovensku mu naopak ministerstvo dopravy dalo zelenou.
„Kdybych měl zahraničním investorům poradit, zda investovat v Česku, nebo na Slovensku, tak přestože jsem hrdý Čech, doporučil bych Slovensko. Slováci jsou hrdý a aktivnější národ, který podnikatelům nehází klacky pod nohy,“ soudí.
Nové vlaky provozované českou firmou by měly změnit dosud odtažitý postoj Slováků k železniční dopravě. Občerstvení během jízdy, bezdrátový internet a hlavně žádný stres v dopravní zácpě, to všechno by mělo obyvatele Žitného ostrova přimět k návratu na železnici.
RegioJet musí ztrojnásobit počet cestujících
Na železniční stanici v Dunajské Stredě vládne všeobecné veselí. Přijel sem nový vlak, jaký místní ještě neviděli. Nejen zaměstnanci nádraží, ale i lidé z blízkého okolí to pojali jako příležitost udělat si polední pauzu, vyběhnout na nádraží a trochu si zpestřit běžný denní program.
Pro český RegioJet však práce teprve začíná. Do příštího roku se musí postavit záchytná parkoviště u železničních nádraží, aby lidé mohli plynule přesedat z auta do vlaku. Musí se taky změnit jízdní řády autobusů, aby navazovaly na vlaky.
Jinak česká železniční odysea na Slovensku může neslavně skončit. Firma totiž musí aspoň ztrojnásobit současný objem cestujících, aby se jí podnikání vyplácelo.
Zvětšit mapu: Slováci už z Bratislavy do Komárna nebudou muset jezdit po silnici