Rusko kvůli sankcím padělá součástky do západních letadel. Představují bezpečnostní riziko
Rusko zahájí výrobu náhradních dílů pro letadla Boeing a Airbus, uvedl to server Politico. Jedná se o krok, který porušuje mezinárodní pravidla a představuje bezpečnostní riziko. Ruský letecký sektor nemá přístup k legitimním náhradním dílům, kvůli sankcím uvalených po invazi na Ukrajinu v roce 2022.
V pátek se nedaleko Moskvy zřítilo osobní letadlo Suchoj Superjet 100. Podle ruských médií zahynuli všichni tři členové posádky na palubě. Letadlo bylo na cestě na moskevské letiště Vnukovo po pravidelné technické prohlídce a opravě. Letoun Superjet byl konstruovaný v Rusku, mnoho jeho klíčových součástek ale pochází ze Západu.
V odvetě za sankce Evropské unie a Spojených států, Rusko ukradlo asi 400 letadel, které si ruské letecké společnosti pronajaly od západních, většinou irských společností. Několik z nich bylo zabaveno zpět, v moment kdy letadla přistála na neruských letištích.
Rusko od té doby mnoho pronajatých západních letadel vykupuje.
Boeingu hrozí trestní stíhání, měl porušit dohodu s ministerstvem o prevenci podvodů. Firma to odmítá
Číst článek
Sankce ale rovněž omezují ruský přístup k náhradním dílům potřebným k udržení těchto letadel v provozu.
Západní letecké společnosti pečlivě dokumentují každý náhradní díl od světel po kabely tak, aby letadla splňovala regulační normy.
Rusko tak musí vyrábět své vlastní náhradní díly. Ty budou certifikovány ruskými leteckými úřady, což ale není totéž jako splnění standardů původních výrobců a mezinárodních bezpečnostních agentur ze Západu.
„Ať už jsou na Rusko uvalené sankce nebo ne, ruské letadlo s díly, které nebyli vyrobené pod dohledem Boeingu nebo Airbusu nemůžou v Evropě lítat," řekl pro Politico Andrew Charlton, výkonný ředitel poradenské společnosti Aviation Advocacy.
„Vzhledem k tomu, že jsou letadla Boeing a Airbus certifikována americkým Federálním úřadem pro letectví, respektive Agenturou EU pro bezpečnost letectví, musí tyto regulační orgány certifikovat také všechny náhradní díly,“ dodal. „To v tomto případě nelze zajistit.“
Dva hlavní výrobci letadel vyloučili, že by se na nové ruské iniciativě jakkoli podíleli. „V březnu 2022 jsme pozastavili spolupráci v Rusku, včetně poskytování dílů, údržby a technické podpory zákazníkům,“ uvedl mluvčí společnosti Boeing.
„Airbus může monitorovat originální díly a dokumentaci, může specifikovat závazky,“ uvedl mluvčí Airbusu. „Neexistuje však způsob, jakým by výrobci originální techniky mohli kontrolovat padělané součástky.“
Ruská sabotáž, nebo obrana před drony? Pobaltí má problémy s navigací GPS, někdo signál ruší
Číst článek
Navzdory odmítnutí spolupráce ze strany výrobců letadel, je Moskva odhodlána pokračovat ve svém plánu vyrábět náhradní díly sama.
Deník Izvestija uvedl, že Rosatom v červnu vyrobil 50 zámků pro zavazadlové a nákladní prostory celé flotily letadel Airbus A320/321 společnosti Aeroflot.
Nedostatečný přístup k dílům a technikům ze Západu je pro Rusko stále větším problémem. Minulý týden musel údajně největší soukromý dopravce v zemi, společnost S7 Airlines, zakázat desítce letadel vzlétnout kvůli technickým problémům.
Ruská federální agentura pro leteckou dopravu uvedla, že v roce 2023 došlo k poklesu počtu incidentů s letadly. Nezávislá média jako Moscow Times nebo Novaja Gazeta Europe však uvádějí pravý opak.
Ruské letecké společnosti létají na domácí půdě a do destinací, jako jsou asijské země nebo Turecko, což činí z padělaných dílů potenciální problém.
„Ruská letadla nadále létají do mnoha částí světa. Létají na frekventovaná letiště a v přeplněném vzdušném prostoru,“ řekl Charlton a dodal, že „každé letadlo, které létá s padělanými díly, představuje riziko a je důvodem k obavám.“
„Bohužel se dozvíme, jak velké obavy bychom měli mít, až když je příliš pozdě. Proto je nejlepším a nejbezpečnějším přístupem, jako vždy, opatrnost a předpokládání toho nejhoršího,“ dodal výkonný ředitel poradenské společnosti Aviation Advocacy.