Z hromady šrotu naleštěný Mustang za pár měsíců. To umí dílna pana Gertiga v Poznani
Víte, kde vám nejlépe a zároveň nejlevněji opraví amerického automobilového veterána? Třeba několik desítek let starého Mustanga nebo Chevroleta? V Polsku. Právě tam si nechávají zrenovovat nepojízdné vraky fandové z celého světa. V dílně pana Gertiga z Poznaně mají plno na další dva roky dopředu. Zblízka se o tom přesvědčil i polský zpravodaj ČRo Petr Vavrouška.
„Tak vypadají ta auta, když na nich začínáme dělat. Tento kus je v dobrém stavu,“ říká Adam Gertig a sundává plachtu ukrývající starý americký Mustang.
Já pod plachtou vidím hromadu rezavého šrotu. Pan Adam torzo, ze kterého udělá za pár měsíců nádherný bourák.
„Je nepojízdný, stál třicet let někde v Americe na dvoře a náš zákazník ho koupil za tři tisíce dolarů. Po kompletní renovaci bude mít několikanásobně větší hodnotu,“ prozrazuje pan Gertig a jdeme k němu do dílny. Tři automechanici se věnují dvěma polorozpadlým karoseriím.
„Čistím převodovku od rzi a špíny. Ale je v dobrém stavu. Stačí odstranit bláto, natřít ji a bude jak nová,“ vysvětluje jeden z nich.
„Auto musíme rozebrat do posledního šroubku. Zacelit a zavařit díry po korozi, vyměnit, co je potřeba, přelakovat karosérii a pak vše poskládat. Ale skoro každé auto se dá opravit,“ přidává majitel dílny.
„Cokoliv se dá bez problémů koupit, i ten nejmenší šroubek. V Americe existují dodnes obchody, které prodávají hodně staré náhradní díly. Levné kopie začali vyrábět taky v Číně,“ dodává pan Gertig a na ukázku startuje žlutou Corvetu, která čeká na kompletní renovaci.
Z ničeho vytvoříme něco
Takových aut, která by se dala ještě zrekonstruovat, už moc po světě nenajdete. „Spolupracuji s jednou firmou, která auta hledá v Americe. Sleduji internetové aukce, čtu inzeráty. Jakmile se nějaký vůz objeví, musíte se rozhodnout během pár hodin. Jinak je pryč,“ prozrazuje pan Gertig.
Zájem o veterány je obrovský. „To jsou auta, se kterými se jezdí tak jednou za týden, za měsíc. Stačí se jen tak trochu projet, ukázat se. Do kostela a zpátky,“ říká mi mechanik.
„Fascinuje mě ta práce, dřív jsme opravoval jenom nová auta, ale veteráni jsou mnohem zajímavější. Při jejich renovaci musíte hodně přemýšlet,“ dodává.
Renovaci veteránů pořídí fandové v Polsku až o polovinu levněji než ve zbytku Evropy. „Vždy jsme se snažili dohonit západní Evropu a díky tomu jsme se my Poláci naučili improvizovat. Víme jak z ničeho vytvořit něco. Němci by koupili nový díl, my ten starý dokážeme opravit,“ prozrazuje pan Gertig.
Investice, která se vyplatí
Nic není problém, vše se dá udělat, zaleží jen na fantazii zákazníka. Každé přání se dá splnit. Je to jen otázkou času.
„Návratnost investic se nejvíc vyplatí u Mustanga. jsou to hodně populární auta. Dají se ještě koupit a pak dobře prodat. Po všech nákladech na renovaci můžete na jednom autě vydělat až deset tisíc euro,“ říká mi pan Gertig.
Zakázek z celého světa má dost a dost. „Na jaře 2012 máme ještě volné místo, to bychom mohli nějaké auto udělat,“ listuje kalendářem a dokazuje, jak se jeho firmě daří.