Košíky z recyklovaných plastů či zálohy na PET lahve. České potravinové řetězce chtějí být ekologičtější

České potravinové řetězce se stále více snaží o udržitelnější koncept podnikání a také ochranu přírody. Do popředí se tak dostávají nejen bezobalová řešení nákupů a snižování množství plastů, ale také dovoz potravin ekologickými auty nebo využívání recyklovaných materiálů, kde to jen jde.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Menší část ze svého příjmu než Češi vydají za jídlo Němci, Řekové nebo třeba Britové.

Stále více potravinových řetězců se snaží o ekologičtější přístup. (ilustrační foto) | Foto: Rawpixel | Zdroj: Fotobanka Unsplash

Společnost Billa tak například začala používat nákupní košíky, které jsou téměř celé vyrobené z recyklovaných materiálů. „My už teď téměř nepotřebujeme pro výrobu košíků žádný primární plast, ale všechno dokážeme vyrobit z plastu, který byl na planetě už jednou vyrobený,“ říká koordinátor udržitelného rozvoje společnosti Billa Ivan Holub. Použití šetrnější výroby má nejen ekologické výhody. „Jsou o něco málo lehčí, pružnější a nemělo by u nich docházet k lámání dna,“ dodává Holub. 

Přehrát

00:00 / 00:00

Recyklace a potravinové obchodní řetězce

U košíků však Billa nekončí. Zákazníci mají možnost nakupovat ovoce a zeleninu do opakovaně použitelných sáčků. Ekologičtější jsou i obaly na pečivo. „Ty jsou teď nově na prodejnách, jsou ve třech velikostech a tohle okno je vyrobené z celulózy, to znamená žádný plast. Zákazníci tak mohou tento sáček hodit bez obav do kontejneru na papír,“ informuje Holub.

Recyklovatelné obaly

Stoprocentně recyklovatelné obaly u svých výrobků pro domácnost už teď nabízí obchodní řetěz TESCO – do roku 2025 by měly mít takový obal všechny výrobky jeho privátní řady. Zaměřuje se ale například i na samotné potraviny.

„Do roku 2025 chceme zvýšit prodej rostlinných alternativ masa o 300 procent a dosáhnout zdravějšího složení výrobků naší vlastní značky tím, že odstraníme sůl, tuky, cukry tam, kde je to možné, aniž bychom změnili chuť, a zvýšíme obsah zeleniny, ovoce a vlákniny,“ objasňuje mluvčí společnosti TESCO Václav Koukolíček.

O ekologické a šetrné nakupování usilují i online prodejci potravin. Jenže ti někdy čelí kritice zákazníků kvůli velkému množství nákupních tašek, do kterých zboží balí. Výjimkou totiž není jedna položka v jedné tašce. Ukládat zvlášť některé zboží jim ale nařizuje legislativa.

Třeba Rohlík.cz proto chystá i ekologičtější nákupní tašky. „Brzy tak představíme ještě ekologičtější řešení dovozu nákupu našim zákazníkům. K našim taškách z recyklovaného papíru chceme nabídnout ještě ekologičtější variantu,“ říká výkonný ředitel společnosti Rohlík.cz Petr Pavlík.

3:26

V Česku chybí technologie na výrobu recyklovaného plastu v potravinářské kvalitě

Číst článek

Košík.cz zkusil v rámci šetrnějšího postoje k životnímu prostředí dát lidem možnost zakoupit vody v zálohovaných lahvích. Zákazníci tuto možnost hojně využívali. „Lidem jsme dali možnost volby mezi tímhle ekologickým a běžným obalem a než přišla pandemie, tak sedm zákazníků z deseti kupovalo právě ty zálohované lahve, přestože to pro ně znamenalo zaplatit peníze za tu vratnou zálohu navíc a ještě k tomu láhve schovat pro kurýra. Kvůli pandemii pak nebylo možné chvíli ty obaly odebírat, takže se preference ustálily 50 na 50,“ informuje mluvčí společnosti Košík.cz František Brož. 

Online potraviny také k rozvozu nákupů stále častěji využívají například ekologičtější auta nebo možnost výběru kurýra, který bude v blízkosti, tak aby se ušetřily zbytečně naježděné kilometry.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme