Firmy vyloučené z miliardového tendru na metro D se brání. Rozhodnutí je podle nich nezákonné

Konsorcium stavebních firem Porr, Vinci a Marti podalo námitku proti výsledkům tendru na stavbu druhé části metra D. Vedení pražského dopravního podniku na začátku září rozhodlo, že nabídka trojice firem bude z tendru vyloučena. A to přes to, že nabídly nejnižší cenu. Místo toho vybral dopravní podnik druhou nabídku společnosti Subterra z holdingu Metrostav, která byla o dvě miliardy dražší. Dopravní podnik si za svým rozhodnutím stojí.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Metro D mělo být zprovozněno v roce 2029, teď je termín dokončení v ohrožení

Metro D mělo být zprovozněno v roce 2029, teď je termín dokončení v ohrožení | Zdroj: Profimedia

Trojice firem proto ve středu podala na dopravnímu podniku námitky nejen proti svému vyloučení, ale také proti vítězné nabídce Subbtery. Firmy nesouhlasí s argumenty dopravního podniku, podle kterého společnosti nedodaly reálný harmonogram prací a také nevysvětlily mimořádně nízkou nabízenou cenu stavby. 

„My tvrdíme, že náš harmonogram odpovídá zadávací dokumentaci. Není tam nic, co by bránilo plnění,“ uvedl pro Radiožurnál generální ředitel skupiny Porr pro Českou a Slovenskou republiku Dušan Čížek.

Nejlevnější nabídka vyloučena. Druhou část metra D postaví Subterra z Metrostavu za téměř 30 miliard

Číst článek

Podle Čížka je v pořádku i cena, kterou trojice firem nabídla. Naše cena je tři miliardy nad předpokládanou cenou. I tak zadavatel došel k závěru, že je mimořádně nízká. A je tak nízká, že hrozí, že bychom tu stavbu nedokončili, divil se Čížek.

Podle Čížka našel dopravní podnik 38 položek v jejich rozpočtu, u kterých uvedl, že jsou jejich ceny příliš nízké na to, aby za ně šlo metro postavit. S tím ale generální ředitel Porru nesouhlasil.

On neřekl, proč jsou nízké, jen že jsou nízké. My jsme si nechali zpracovat znalecké posudky, z nich vyplývá, že ceny jsou standardní jak v České republice, tak ve střední Evropě, mínil.

Třetím důvodem, proč dopravní podnik skupinu firem vyloučil, bylo z jeho pohledu až příliš vysoké čerpání peněz v prvních etapách stavby.

Pražský dopravní podnik podal trestní oznámení. Výběrové komisi na nové metro přišla výhrůžka

Číst článek

Zadavatel říká, že naše ceny na začátku stavby jsou vyšší než u jiných, čímž čerpáme rychleji veřejné prostředky než ostatní, což je pro ně nevýhodné. To není pravda. Zadavatel má k dispozici dokument, ze kterého vyplývá, že naše čerpání je nejmenší,“ tvrdil Čížek.

Firmy proto považují rozhodnutí dopravního podniku za nesprávné a nezákonné. Je to největší zakázka na stavební práce. Očekávali jsem, že taková zakázka bude provedena transparentně,“ doplnil generální ředitel firmy Vanci Martin Borovka.

Dopravnímu podniku teď běží patnáctidenní lhůta na to, aby se s námitkami firem vypořádal. Pokud je odmítne, jsou ředitelé firem připraveni oslovit antimonopolní úřad.

Firmy se navíc s informacemi o průběhu tendru obrátily i na Evropskou investiční banku, která z velké části stavbu metra D finacuje.

Podle vedoucího odboru komunikace dopravního podniku Daniela Šabíka je podání námitky zákonné právo každého uchazeče. „Námitky jsme obdrželi, budeme se jimi zabývat a ve stanovené lhůtě je řádně vypořádáme. Máme na to 15 kalendářních dnů,“ řekl Radiožurnálu Šabík.

„Pokud ani to nebude kterémukoliv z uchazečů stačit, může se následně obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ostatně ÚOHS, případně soudy, jsou jedinými arbitry,“ zmínil.

Šabík zároveň dodal, že dopravní podnik si za svým rozhodnutím stojí. „Konec konců ÚOHS či soudy ve všech dosavadních případech týkajících se metra D potvrdili správnost postupu DPP,“ řekl Radiožurnálu Šabík.

Jakub Mikel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme