Británie má novou smlouvu s Eurotunnelem. Obsahuje i kompenzaci ve výši 33 milionů liber

Britská vláda zaplatila Eurotunnelu za urovnání sporu 33 milionů liber (asi 984 milionů Kč). Firma, která provozuje železniční tunel spojující pod Lamanšským průlivem Británii s Francií, kabinet obvinila, že kvůli přípravám na brexit bez dohody tajně sjednává trajektové smlouvy s jinými společnostmi, aniž by ji oslovila. Napsal to zpravodajský server BBC.

Londýn Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak společnosti Eurotunnel poblíž Calais

Vlak společnosti Eurotunnel poblíž Calais | Foto: Pascal Rossignol | Zdroj: Reuters

Britské ministerstvo dopravy v prosinci uzavřelo dohody se třemi přepravními firmami, aby zajistilo dodávky léků britské Národní zdravotnické službě (NHS) a dalších životně důležitých potřeb i po brexitu.

Dohoda s jednou z nich Seaborne Freight – za 13,8 milionu liber už byla mezitím zrušena, když se z ní stáhl irský společník. BBC krátce po jejím podpisu zjistila, že Seaborne Freight nevlastní žádné lodě a nikdy neprovozovala trajektové služby.

Gibraltar jako britská kolonie? Poznámka pod čarou štěpí unii v otázce bezvízového cestování

Číst článek

Eurotunnel, který je dceřinou firmou společnosti Getlink a do roku 2015 provozoval i trajektové služby prostřednictvím firmy MyFerryLink, v lednu sepsal stížnost britskému ministrovi dopravy Chrisi Graylingovi. Opíral ji o fakt, že na rozdíl od Seaborne Freight má s trajekty zkušenosti a vláda se na něj tedy podle jeho názoru měla obrátit.

Součástí nynějšího ujednání s vládou je kromě finanční kompenzace i dohoda, že Eurotunnel bude po brexitu preferovaným přepravcem, který bude zajišťovat dopravu pasažérů a nákladu mezi Británií a Evropskou unií, sdělila v pátek firma.

Vláda pak dodala, že ačkoli ji spor mrzí, těší ji, že uzavřená smlouva zajistí hladkou přepravu životně důležitých léků i po odchodu Británie z Evropské unie.

Eurotunnel v loňském roce přepravil 21 milionů cestujících, 17 milionů nákladních automobilů, 2,7 milionu osobních vozů a prošlo jím 26 procent obchodní výměny mezi Británií a EU. Firma už v lednu oznámila, že do příprav na brexit bez dohody investovala 13 milionů liber.

V souvislosti s možným brexitem bez dohody se objevují obavy, že by taková situace mohla narušit dodávky a zpřetrhat dodavatelské řetězce. Ve snaze tyto obavy zmírnit britská vláda uvedla, že pokud nebude uzavřena dohoda s EU, nebude většina zboží z unie v Británii podrobována plným celním kontrolám po dobu nejméně tří měsíců.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme