Výběr mýta se stále snižuje. Nejen kvůli špatně nastaveným sazbám
Na mýtu se letos vybere zhruba o půl miliardy korun méně než před rokem. Alespoň to naznačují dosavadní čísla. Důvodem jsou špatně nastavené mýtné sazby, za které může Memorandum exministra dopravy Víta Bárty s Česmadem Bohemia.
Podle tohoto memoranda se ve dvou po sobě následujících letech zvedaly sazby o čtvrtinu, ovšem s výjimkou aut nejlepší ekologické třídy. A tak si je dopravci začali kupovat, takže reálně došlo ke zvýšení jen čtvrtinovému:
„Již několik let pokračuje rostoucí podíl vozidel s emisní třídou euro 5 na vybraném mýtném. Aktuálně, za pololetí 2013, se podílí již více než 53 procenty na vybraném mýtném,“ nahlíží do mýtných statistik David Šimoník ze společnosti Kapsch,, která náš mýtný systém provozuje.
Měsíční výběr klesá prakticky od loňského prosince, ale nejen kvůli sazbám pro auta třídy euro 5. Do našich mýtných sazeb se totiž nepromítá inflace, takže když srovnáme sazby ze začátku spuštění mýtného systému a teď, tak se podle Ondřeje Zaorala ze společnosti Inoxive paradoxně dostaneme do záporných čísel:
„Pokud budeme koukat na průměrného řidiče na průměrném kilometru komunikace, tak v roce 2007 takový řidič zaplatil 4,13 koruny za kilometr. V roce 2012 ale je to již jen 3, 83 koruny, což je pokles o sedm procent.“
Zajímavé je ještě jedno srovnání - i jinde ve světě preferují lepší sazbou nejekologičtější vozidla, ovšem nikde nejsou rozdíly tak vysoké jako u nás: „To zvýhodnění mezi kategoriemi euro 2 a euro 5 je až 50 procent.“
Původně mělo mýto jediný úkol - přinést do státního rozpočtu více peněz, než kolik nákladní auta zaplatila za dálniční známky. To se povedlo; hned v prvním roce se vybralo o 5 miliard více. Jenže postupně začal mýtný systém mít i funkci regulační:
„Nejprve to byly páteční jízdy, zdražení, aby se uvolnily dálnice pro osobní auta, potom přišlo zvýhodnění autobusů, které platí o desítky procent nižší sazby než kamiony. Vloni jako poslední přišly ty takzvané slevy na mýto.“
A to všechno spolu s už výše zmíněnou preferencí ekologických kamionů vede k nižšímu výběru mýta než v loňském roce. Půlroční statistiky to říkají jasně:
„Český mýtný systém vybral za pololetí 4,2 miliardy korun. Celoroční výběr mýta se bude pohybovat někde kolem 8 nebo 8,1 miliardy. Čili bude minimálně o půl miliardy nižší než loni.“
A v příštím roce se vybere ještě míň. Až do konce roku 2014 by se totiž podle dohody mýtné sazby měnit neměly, ale je určitě už prostor k tomu, aby se začalo odpovědně řešit jejich nastavení pro další roky.