Transgas nemá obdobu, mohl se revitalizovat, říká architekt Aulický. Bourání ‚mezníků‘ má za chybu

S demolicí komplexu Transgas se architekt Václav Aulický nechce smířit – rozhodnutí považuje za velkou chybu. Připouští ale, že žádný dům nemá neomezenou životnost a důležité je, co se bouráním odstraní a co přijde potom. „Domy se bourají a stavějí, města rostou a věci dožívají,“ říká v rozhovoru s Lucií Výbornou.

host lucie výborné Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Transgas považuje Aulický, ale i řada dalších odborníků za areál, který když zmizí, nebude mít v Praze další obdobu a jako mezník by měl zůstat zachován. „Byť má v sobě obsažená určité negativa,“ připouští.

Přehrát

00:00 / 00:00

Architektura hi-tech není výtah na fasádě nebo roura od vzduchotechniky, říká Václav Aulický

Velice těžce také nesl bourání Hotelu Praha na Hanspaulce, který patřil rovněž k „čistokrevnému brutalismu“. A podobně jako Transgas mohl být přestavěn a revitalizován.

Naopak pro stavby, jako jsou například telefonní ústředna v Dejvicích či – extrémně řečeno – televizní věž na Žižkově, je základním účelem daná technologie. „Je to přenos telefonu, přenos televize, a když to zmizí, tak vlastně ten dům opodstatnění opravdu nemá, a protože je udělán pro tu technologii, tak stupně volnosti pro jiná využití jsou malé,“ míní Aulický.

Poukazuje také na to, že v Česku jsou určití lidé zodpovědní za to, jak má Praha vypadat – stavební úřad snadněji rozhodne o tom, že zbourá Transgas, než aby rozhodl o tom, že ho postaví.

A jak se Aulický dívá na technologie očima architekta? „Architektura hi-tech pro mě není to, že je vidět výtah po fasádě nebo roura od vzduchotechniky, ale zejména a hlavně vnitřek technologie,“ popisuje.

„Jako když máte sekt a máte demi a brut. Brut je ten přírodní, nefalšovaný, a demi je už nasládlý,“ vysvětluje.

ŽIVĚ: Dělníci rozebírají Transgas. Sledujte demolici detailně z kamery na střeše Českého rozhlasu

Číst článek

U Transgasu je „brut“ všudypřítomný beton – na rukou, podnožích, výtahových šachtách věžáků, které byly dodatečně obloženy kamenem.

„Druhé přírodní je ocel, v té době u nás dělaná novinka. Na Západě už to bylo – jmenovalo se to Corten. U nás to pod názvem Atmofix začaly dělat Vítkovice,“ vzpomíná.

Trojici přírodního podle něj uzavírají žulové kostky, kterými je obložen dispečink Transgasu. „Jsou to holé, štípané kostky tak, jak se z nich dláždí ulice, nikoliv nějaké ušlechtilé vyhlazené žulové desky,“ popisuje architekt.

Hi-tech je tedy konstrukce zvenčí, inspirovaná například prvky francouzského Centre Pompidou.

OBRAZEM: Podívejte se, jak se bourá dominanta Transgasu. Ze známého kvádru pomalu mizí žulové kostky

Číst článek

Kaplického chobotnice?

Lituje také, že se v Praze nepostavila knihovna Chobotnice od architekta Jana Kaplického.

„Myslím si, že je tragédie, že se to nepovedlo. Byla to stavba, kterou mám rád, velice dobře a sofistikovaně udělaná věc,“ zdůrazňuje s tím, že šlo o funkční a promyšlený dům, protože Kaplický nikdy nedělal nic jen tak.

K největším prohřeškům v Praze naopak patří podle Václava Aulického doprava, která město sešněrovává a vytváří různé bariéry. „Stále není jasný regulační plán Prahy – kde věžáky, a kde ne,“ uzavírá.

Lucie Výborná, prh Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme