O utrpení Krista se točí filmy, inscenují se divadelní hry i muzikály
Ježíš je nejzobrazovanějším mužem v dějinách. Tisíckrát se v různých dílech vlekl křížovou cestou a trpěl na kříži. V době Velikonoc se na náměstích před kostelem či katedrálou už od středověku odehrávaly pašijové hry, dnes se o utrpení Krista tvoří různá díla. Vznikají divadelní hry, hudební desky nebo třeba muzikály.
Například nahrávka pražské rockové kapely The Plastic People of the Universe s názvem Pašijové hry velikonoční vznikla v roce 1978 na Hrádečku v domě dramatika a někdejšího českého prezidenta Václava Havla.
Na albu Rocková opera vyšla o dva roky později v Kanadě a před třemi lety ji kapela uvedla společně s Komorní filharmonií Pardubice na tamním festivalu.
Existují tisíce děl, které zachycují výjevy ze života Ježíše Krista. Nejvíc jich vzniká o umučení a zmrtvýchvstání
Mezi lidmi je ale mnohem známější jiná rocková opera inspirovaná posledním týdnem života Ježíše Krista.
Divadelní hra Jesus Christ Superstar Tima Rice a Andrew Lloyd Webbera vznikla v roce 1969. Vypráví Kristův příběh z pohledu Jidáše Iškariotského.
A protože měli producenti obavy z reakce věřících, vydali nejprve písničky z muzikálu na gramofonovém albu. Až pak byla jeho inscenace uvedena v londýnském West Endu a na Broadway.
O prvním uvedení muzikálu v pražském divadle Spirála kolují i po 16 letech legendy, v roce 2010 měl obnovenou premiéru na jevišti Hudebního divadla Karlín, opět v hlavní roli s Kamilem Střihavkou.
Jesus Christ Superstar v Hudebním divadle Karlín
„Já myslím, že to co si odnášejí z toho představení, ať už je v jakékoliv podobně, je hlavně geniální a krásná nadčasová hudba Andrew Lloyd Webbera, která vždycky zvítězí,“ popisuje Kamil Střihavka.
Máří Magdalenu stejně jako tehdy v pražské Spirále, tak i dnes v Karlíně hraje Bára Basiková:
„To představení neztratilo vůbec nic z té tehdejší síly, protože ten děj, příběh a hudba jsou tak silné a nadčasové, že budou fungovat vždycky,“ říká Basiková.
Půl století nazpátek vznikla také inscenace s názvem Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista.
Hrála se v Brně a v té době byla jednou z nejvýznačnějších událostí kulturního života. Po 150 reprízách byla na příkaz tehdejšího komunistického režimu stažena z repertoáru.
V roce 2000 inscenaci obnovilo divadlo Husa na provázku. O rok později vznikla také její rozhlasová verze.