Na již zahájenou opravu pražské galerie Mánes chybí přes 100 milionů korun
Nadace českého výtvarného umění, která mimo jiné spravuje jednu z nejprestižnějších českých veřejných galerií Mánes, se dostává do problémů. Vedení nadace totiž spustilo loni na jaře generální opravu galerie v hodnotě 150 milionů korun. Ostatní členové ale zjistili, že na ni chybí dobré dvě třetiny peněz. Tehdejšího předsedu tedy odvolali a peníze hledají u mecenášů.
Bývalí členové správní rady Nadace českého výtvarného umění to však kritizují. Sesazený člen nadace Martin Pavala upozorňuje na to, že tím mecenášem může být podnikatel Martin Roman.
Výstavní síň na lukrativním pozemku u Vltavy s výhledem na Pražský hrad chce někdejší šéf polostátního podniku ČEZ, který je vášnivým sběratelem umění, údajně ovládnout. Podle nových členů nadace jim ale jde o záchranu chátrajícího Mánesu.
„Je to fantastický barák,“ říká Martin Pavala a odmítá, že by objekt nemohl být určený na nic jiného než na výstavy. Pavala oět let vedl nadaci a loni v listopadu ho spolu s dalšími dvěma členy ostatní kolegové vyloučili.
„Mánes byl vystavěný samozřejmě s prioritou výstavní síně, ta je v tom prvním patře. Horní patro jsou kanceláře. A celá ta zadní část jsou restaurace,“ popisuje výtvarník Pavala a vzpomíná na zašlou krásu Mánesu, kterou by mu revitalizace měla znovu vrátit.
To ostatně chce všech devět členů správní rady nadace. Na rekonstrukci potřebují ale až 150 milionů korun, které nadace nemá, a právě tady přichází na scénu podnikatel Martin Roman a jako soukromá osoba nabízí sponzorský dar – 100 milionů korun.
„Martin Roman projevil obrovský zájem o Mánes jako soukromá fyzická osoba a udělal velmi velkorysou nabídku, nabídl nám sto milionů korun. My jsme řekli, že to by bylo úžasné, a nadále jsme s ním o této věci jednali,“ vypráví Pavala.
Jednání však skončila, když Martin Roman a další sponzoři, které přivedl, chtěli, aby nadpoloviční většinu správní rady zastupovali jejich lidé.
„My jsme říkali, Mánes není náš. My tady nějakým způsobem zastupujeme výtvarnou obec. My si nemůžeme dovolit Mánes tímto způsobem zprivatizovat,“ vysvětluje Pavala.
Spory o financování opravy
Nadace tak o miliony na opravu přišla. Tehdejší předseda Pavala začal jednat o bankovním úvěru na 120 milionů korun. Další členové nadace ale s jeho postupem nesouhlasili a zbavili ho členství.
Na uvolněná místa přišel někdejší šéfkurátor Galerie hlavního města Prahy Karel Srp, o němž se mluví jako o muži, který spravuje Romanovu sbírku umění, a šéfrestaurátor Národní galerie Petr Kuthan, který nadaci už kdysi vedl.
„Protože jsem věděl, že teď se jedná v prvé řadě o to, nějakým způsobem dokončit tu revitalizaci objektu, tak jsem na to kývl. Mám dost velké zkušenosti s dozorováním stavby z Národní galerie. Tak se budu snažit pomoct při obnově Mánesu,“ říká Kuthan.
Důrazně ale odmítá, že by se z Mánesu stala galerie patřící jednomu člověku nebo že by výstavní síň na velmi zajímavém místě mohla nadace někomu prodat, jak naznačují odvolaní bývalí členové.
„To není teoreticky možné, protože současné složení správní rady neumožňuje nějaký takový ‚kšeft‘, převést to na nějaké soukromé subjekty, to je nesmysl,“ tvrdí Kuthan. Privatizaci galerie stanovy nedovolují.