Hon na Hamiltona aneb 7 věcí, které potřebujete vědět před startem 67. sezony F1

Skoro čtyřměsíční zimní přestávka je u konce. Fanoušci nejprestižnější motoristické disciplíny se konečně dočkali a mohou se těšit na nový boj o korunu pro mistra světa vozů formule 1, který odstartuje již tuto neděli v australském Melbourne. Prvenství obhajují Brit Lewis Hamilton a tým Mercedes – dokážou však uspět i napotřetí v řadě? Jak se změnila pravidla? A jaké nové tváře budeme ve F1 vídat?

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lewis Hamilton

Lewis Hamilton | Zdroj: Reuters

1) Nový formát kvalifikace a rekordní počet závodů

Před nadcházející sezonou došlo jen ke kosmetickým úpravám technických pravidel, takže inženýři jednotlivých týmů nemuseli čelit novým výzvám.

Určité změny ovšem nastaly – v roce 2016 bude možné pohonné jednotky vyvíjet ve větším rozsahu, než bylo původně plánováno, a týmy také budou mít volnější ruku při výběru jednotlivých směsí pneumatik, což by mělo vést k pestřejším strategiím. Firma Pirelli, oficiální dodavatel pneumatik, navíc představila novou ultraměkkou směs.

Částečně byl rovněž vyřešen nepříliš působivý zvuk turbomotorů, které se ve F1 používají od roku 2014. Pohonné jednotky by měly být nyní o něco hlasitější díky tomu, že došlo k přepsání regulí, jež se týkají výfuků. Naopak omezena byla rádiová komunikace závodníků s jejich týmy v průběhu závodů.

Největší počet diskusí, a to jak mezi fanoušky, tak mezi jezdci a odborníky, však vyvolal obměněný formát kvalifikace.

Vyřazovací systém, kdy v rámci tří kvalifikačních segmentů postupně odpadávají jezdci s nejhoršími časy, sice zůstává, ale nově bude tento formát vypadat tak, že piloti budou vypadávat i v rámci jednotlivých částí kvalifikace.

V praxi to bude fungovat následovně – do první 16minutové části kvalifikace nastoupí všichni závodníci s tím, že po sedmi minutách bude každých 90 sekund vyřazován závodník s nejhorším časem. A podobně budou probíhat i závěrečné dvě části boje o pole position.

Prostřední 15minutové části kvalifikace se zúčastní zbývajících 15 jezdců. Vyřazování v tomto případě sice nastane už po šesti minutách, ale poté bude pole opouštět nejpomalejší závodník opět každou minutu a půl.

Klání o nejvýhodnější pozice na startu pak vyvrcholí závěrečnou 14minutovou sekcí, která začne s osmi jezdci. Po pěti minutách se rozběhne postupná eliminace závodníků, přičemž pro posledních 90 sekund v osudí zůstanou pouze dva nejlepší piloti, kteří se utkají o pole positon.

„Tento systém mi přijde docela složitý. Až praxe ale ukáže, jestli to fanoušky nadchne,“ hodnotil novinku v rozhovoru pro web ČRo dosud jediný český účastník ve F1 Tomáš Enge.

Vůbec poprvé kalendář F1 obsahuje 21 závodů, když se po krátké přestávce vrací Velká cena Německa a nově přibyl závod v Baku, jehož oficiálním ambasadorem se stal Fernando Alonso. V Ázerbájdžánu se přitom pojede vůbec poprvé v historii, přičemž se bude jednat o podnik na městském okruhu.

2) Mercedes a Hamilton zaútočí na hattrick

Německá stáj Mercedes v posledních dvou sezonách naprosto dominovala. Vloni i předloni stříbrné monoposty vyhrály pokaždé 16 závodů, což se předtím žádné stáji nikdy nepovedlo. Mistr světa z posledních dvou ročníků Lewis Hamilton se na kralování svého týmu podílel 21 triumfy, zatímco Nico Rosberg přidal bez jednoho tucet vítězství.

A vzhledem k tomu, že se před nadcházejícím ročníkem de facto neměnila technická pravidla, nedá se předpokládat, že by tzv. stříbrné šípy polevily.

Obhájce titulu Brit Lewis Hamilton | Foto: Reuters

I přesto je šance na to, že rok 2016 nebude tak jednoznačný, jako ten minulý. Už jen proto, že předsezonní testy naznačily slušnou formu Ferrari. A kromě toho loňský vicemistr světa Nico Rosberg na konci sezony 2015 naznačil, že svému týmovému kolegovi Lewisi Hamiltonovi dokáže konkurovat.

F1 ze své historie zná jen dva příklady, kdy jeden jezdec a tým dokázali společně vyhrát třikrát za sebou – na počátku nového milénia se to v barvách Ferrari podařilo Michaelu Schumacherovi a o deset let později podobnou šňůru triumfů započal Sebastian Vettel s Red Bullem.

3) Kdo může ohrozit suverenitu 'stříbrných šípů'?

Na podzim letošního roku uplyne už deset let od chvíle, co Michael Schumacher naposledy oblékl červenou kombinézu, nasadil rudou přilbu s logem vzpínajícího se koně a vyrazil do závodu Grand Prix ve voze Ferrari.

Maranellská stáj sice v následujícím roce vyhrála s Räikkönenem šampionát, ale od té doby na jezdecký titul čeká. Déle Ferrari čekalo jen dvakrát, nejdéle pak mezi roky 1979-2000.

Přesto jsou to právě závodníci Ferrari, od koho se očekává, že budou jezdcům Mercedesu nejblíže.

Kimi Räikkonen během testů na okruhu Catalunya | Foto: Reuters

„Myslím, že Ferrari bude Mercedesu zatápět. Formule 1 jako taková to navíc potřebuje, protože dominanci jednoho týmu jsme už zažili několikrát, a to pochopitelně do závodů přináší nudu. Ostatní týmy ale budou stále zaostávat,“ říká Enge.

Oproti loňskému ročníku nedoznalo složení týmu Ferrari podstatnějších změn. Šéfem stáje zůstává Maurizio Arrivabene a také duo závodních jezdců je stejné jako v roce 2015, v němž díky Vettelovi Ferrari oslavilo tři výhry.

Do boje o vysoké příčky bude chtít zasáhnout také Williams. Tradiční tým sice nemá takový rozpočet jako největší týmy v čele s Mercedesem či Ferrari, ale v minulých dvou letech dokázala stáj z Groove dobře využívat potenciál agregátu od Mercedesu, který v posledních sezonách používá.

Pozadu však nebude chtít zůstat ani Red Bull, tedy tým, jenž kraloval F1 v letech 2010-2013. Jezdce Daniela Ricciarda a Daniila Kvjata ale může limitovat motor Renault, takže se nedá vyloučit ani to, že Red Bull nebude poražen sesterskou stájí Toro Rosso.

Tato stáj, která bude i letos reprezentována nadějnými mladíky – Carlosem Sainzem juniorem a teprve 18letým Maxem Verstappenem – se totiž bude moci opřít o agregáty od Ferrari. Toro Rosso sice nebude mít k dispozici jejich aktuální verzi, ale i tak především dravý Verstappen může překvapit velkými výsledky.

Promluvit do bojů o pódia bude chtít také Force India, která má za sebou vydařenou přípravu na sezonu. V její sestavě jistě bude mít velkou motivaci i úřadující vítěz slavné 24hodinovky v Le Mans Nico Hülkenberg, který bude chtít svému týmovému kolegovi Sergiovi Pérezovi oplatit loňskou porážku.

4) Návrat stáje Renault

Jedním z velkých témat sezony 2016 je bezesporu i comeback továrního týmu Renault, který se do F1 se svou stájí vrací po pěti letech. Francouzská automobilka sice v královně motorsportu působila i v minulých sezonách, ale pouze jako dodavatel motorů (například pro Red Bull). Teď se vrací plnohodnotně a to poté, co zpětně odkoupila stáj Lotus.

Už před oficiálními testy Renault avizoval, že letos nechystá atak nejvyšších příček. Cílem je hlavně stabilizovat tým, jenž se za minulého vlastníka potýkal s častými finančními problémy. Navíc motory Renault v minulých sezonách zaostávaly.

„Musíme být realističtí. Jsou oblasti, ve kterých ztrácíme – není tajemství, že jsme pozadu s naší pohonnou jednotkou, a také tým v Enstone potřebuje trochu léčby,“ uvedl v tiskovém prohlášení šéf stáje Cyril Abiteboul.

Renault Sport F1 Team | Foto: Český rozhlas

Že Renault, který vsadil na duo mladých pilotů, Kevina Magnussena a Jolyona Palmera, nebude patřit k nejlepším, ukázaly i předsezonní testy, během kterých Francouze trápila řada technických problémů.

Renault se letos se svým týmem do elitní motoristické disciplíny nevrací poprvé, když ve F1 působil již několikrát. Poprvé mezi lety 1977–1985 a podruhé v letech 2002–2011 (od roku 2010 však už jen v roli spoluvlastníka stáje Lotus).

Francouzi tak mají ve F1 bohatou historii. V roce 1979 se do dějin mistrovství světa zapsali třeba tím, že jako první vyhráli závod Grand Prix s vozem, který byl poháněn turbomotorem. V ročnících 2005 a 2006 pak Renault oslavil dvakrát triumf v Poháru konstruktérů a s Fernandem Alonsem dva jezdecké tituly.

V sezoně 2009 se Renault naopak prezentoval skandálem, když jezdec Nelson Piquet junior na popud týmového šéfa Flavia Briatoreho a inženýra Pata Symondse úmyslně naboural při VC Singapuru, čímž pomohl kolegovi Alonsovi k výhře.

5) Sezona odstartuje se třemi nováčky

Na startu letošního prvního závodu sezony v Melbourne se představí celkem tři nováčci – Brit Jolyon Palmer, který bude jezdit pro Renault, a piloti Manoru – Němec Pascal Wehrlein a Indonésan Rio Haryanto.

Nejvíce šancí zaznamenat slušné výsledky má bezesporu prvně jmenovaný. A to především díky tomu, že by měl mít, na rozdíl od ostatních debutantů, k dispozici slušný vůz. Palmer, jehož otec Jonathan byl také jezdcem F1, je navíc předloňským šampionem seriálu GP2, jenž je považován za jakousi hlavní přípravu pro jezdce Grand Prix.

Zajímavé ovšem bude sledovat i počínání Wehrleina, který je chráněncem Mercedesu. Ten 21letého Němce umístil do nejhorší stáje loňského ročníku proto, aby získal potřebné zkušenosti a otrkal se ve F1. Zkušeností se silnými monoposty příliš nemá, protože po sezonách ve F3 zamířil do seriálu cestovních vozů DTM, kde strávil poslední dva roky. Ty přitom zakončil ziskem mistrovské koruny.

To životopis Ria Haryanta tak oslnivý není, když jeho největším úspěchem je loňské čtvrté místo v GP2. Haryanto přesto ve Velké ceně Austrálie přepíše dějiny, protože se stane prvním Indonésanem ve F1. Zásluhu na tom má ostatně i vláda této asijské země, která mu prostřednictvím státních firem zaplatila sedačku u Manoru.

„Papírově se mi zdá nejsilnější Wehrlein, Palmer také není špatný jezdec, ale záležet bude i na tom, jak si povedou jejich vozy,“ hodnotí Tomáš Enge.

6) McLaren oslaví 50 let působení ve F1

Významný milník si letos připomene McLaren, který je druhou nejúspěšnější stájí dějin F1. Britský tým si totiž v květnu připomene 50 let působení v závodech Grand Prix.

Otázkou však zůstává, jak důstojné vzpomínání to pro McLaren, který založil v 60. letech závodní pilot Bruce McLaren, vůbec bude. Ekipa z Wokingu totiž neprožívá šťastné časy, když na vítězství v závodě čeká už skoro tři a půl roku.

Vloni navíc zažila mizerný rok poté, co přestoupila na motory Honda. Letos by situace sice měla být lepší, ale skok mezi naprostou elitu by byl velkým překvapením.

„Po loňské katastrofální sezoně budou mít jejich výkony vzestupnou tendenci. Mohli by bojovat ve středu startovního pole s tím, že by se mohli pomalu chystat na rok 2017, ve kterém by opět mohli patřit k nejlepším,“ předvídá Tomáš Enge, jenž tímto naráží i na revoluční změnu pravidel, která se od příštího roku chystá.

Mistři světa v řadách britské stáje, kterými jsou Fernando Alonso a Jenson Button, ovšem věří, že se jim podaří navázat na doby, kdy McLaren společně s motory od Hondy kraloval F1 nepřetržitě v letech 1988–1991.

7) Návrat Američanů na scénu

Vztah Američanů a F1 byl odjakživa komplikovaný. Ve Spojených státech se sice první závod MS jel už v roce 1951, ale nejednalo se o klasickou velkou cenu, nýbrž o závod na oválu v rámci slavného klání Indianapolis 500. Evropský charakter závodů F1 vždy narážel na chladné přijetí ze strany Severoameričanů. Největší kaňkou F1 v USA pak byla skandální Grand Prix v roce 2005, do které kvůli problémům s pneumatikami odstartovalo jen šest vozů.

Šampionát F1 dokázali dosud ovládnout dva Američané – Phil Hill v roce 1961 a Mario Andretti o 17 let později. Zato bilance týmů z USA je mnohem horší, když se mohou chlubit jen jedním vítězstvím v závodě. Tento úspěch přišel v sezoně 1976, kdy se při Velké ceně Rakouska z prvenství radovala organizace Rogera Penskeho.

Poslední tým ze Spojených států ve F1 působil v roce 1986 – to se však nyní mění, protože na scénu přichází stáj Haas F1.

„Budu jim držet palce,“ přiznává Tomáš Enge, který v minulosti v USA několik let závodil ve formulovém seriálu IndyCar.

Esteban Gutiérrez za volantem vozu Haas F1 | Foto: Reuters

Majitel týmu Gene Haas se poučil z neúspěchů svých předchůdců a přidal do svého projektu několik evropských ingrediencí. Tou zásadní je úzká spolupráce s Ferrari – v rámci které do svého týmu přivedl i Estebana Gutiérreze, jenž vloni působil v Maranellu jako rezervní pilot.

Vedle něj Haas vsadil také na zkušeného Francouze Romaina Grosjeana. Hlavní sídlo má sice Haas F1 Team v americkém Indinapapolis, ale disponuje i továrnou i Evropě, což by mělo vyřešit logistické problémy během evropské části sezony.

„Haas najal pracovníky, kteří mají s F1 zkušenosti, takže to není tým plný samých nováčků. Získat nejlepší lidi ale nový tým v prvních letech své existence nemá šanci. Budou používat motory Ferrari, ale jako zákazníci nedostanou nikdy takový servis jako tovární tým,“ vysvětluje bývalý jezdec stáje Prost GP.

Dlouhodobé ambice týmu jsou jasné, protože Gene Haas je ze zámořského seriálu NASCAR zvyklý vyhrávat. To se sice zatím předpokládat nedá, ale tento podnikatel by prozatím rád viděl svůj tým bojovat ve středu pole, například po boku švýcarského Sauberu. Ačkoliv to není zcela nereálné, nedávné testy ukázaly, že to Američané nebudou mít lehké.


Jakub Knoll Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme