Všichni už jsou na TikToku. Lépe se na něm daří opozici, vládní politici kvůli varování dorazili později

Předvolební kampaně už zdaleka nejsou jen billboardy a setkání na náměstích. Politici komunikují se svými voliči nebo se snaží přesvědčit ty nové i v online světě. Volební deník Radiožurnálu a webu iROZHLAS.cz se tentokrát věnuje TikToku, letos jde totiž o první české volby, kdy tuto sociální síť nějakým způsobem využívají všechny politické strany, které podle průzkumů mají šanci na vstup do Sněmovny.

Volební deník Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volební deník Radiožurnálu a webu iROZHLAS.cz se věnuje TikToku a českým volbám

Volební deník Radiožurnálu a webu iROZHLAS.cz se věnuje TikToku a českým volbám | Foto: René Volfík | Zdroj: Koláž iROZHLAS.cz / Profimedia

Jednotlivé české politické strany i jejich lídři se přizpůsobili stylu TikToku. Točí krátká videa, některá s hudebním doprovodem, velmi často napodobujícím nějaký trend, který se na této čínské síti šíří. Třeba si vystřihnou krátkou taneční sestavu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si páteční Volební deník reportérky Radiožurnálu Evy Soukeníkové

Podle odbornice na politický marketing Marcely Konrádové jsou sociální sítě klíčovým prvkem online komunikace a spolu s kontaktní kampaní a hlavními televizními debatami tvoří „svatou trojici“ volební komunikace.

„Se sociálními sítěmi se pracuje profesionálněji. Politické strany, jejich management a tvůrci kampaně mnohem lépe diverzifikují jednotlivé sociální sítě, takže člení obsah a typ daného příspěvku, zda to je video, text, obrázek, infografika… Jde o jiný obsah pro mladší voliče, pro ty ve středním věku i pro starší. Nemysleme si, že kampaň na sociálních sítích se netýká starších,“ upozorňuje Konrádová.

Babiš kraluje

Co se týče české politiky, na TikToku se daleko víc daří profilům samotných politiků než celým stranám nebo hnutím. A také je na něm úspěšnější dnešní opozice.

PRŮZKUM: Češi si přejí návrat Babiše. Fialu chce za premiéra ještě méně lidí než Rakušana či Okamuru

Číst článek

Nejvíce sledujících má expremiér a šéf ANO Andrej Babiš, bezmála 200 tisíc. Druhý nejsledovanější z volebních lídrů velkých stran je Tomio Okamura z SPD s necelou polovinou.

Popularitě na TikToku se těší i duo europoslanců, kteří jsou pro letošní sněmovní volby lídry svých mimoparlamentních uskupení. Čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka sleduje skoro 60 tisíc lidí a předsedkyni KSČM a volební lídryni Stačilo! Kateřinu Konečnou 33 tisíc.

Premiér a volební lídr koalice Spolu Petr Fiala je tak se svými 30 tisíci sledujícími v tomto pomyslném žebříčku až na pátém místě.

Lídr Pirátů Zdeněk Hřib má zhruba 12 tisíc sledujících a předseda Starostů Vít Rakušan svůj osobní účet na TikToku nemá.

POČET SLEDUJÍCÍCH
Andrej Babiš (ANO) 199 tisíc
Tomio Okamura (SPD) 93 tisíc
Filip Turek (Motoristé) 59 tisíc
Kateřina Konečná (Stačilo!) 33 tisíc
Petr Fiala (Spolu) 30 tisíc
účet hnutí STAN 16 tisíc
Zdeněk Hřib (Piráti) 12 tisíc

Podle této statistiky se tak na TikToku nejvíc prosadilo hnutí ANO. Analytik agentury STEM Martin Kratochvíl zmiňuje, že to má vliv i na zřetelný nárůst jejich preferencí u nejmladších voličů.

„Oproti stavu například před rokem v této věkové skupině vnímáme zřetelný nárůst – dokonce zdvojnásobení – podpory pro ANO, kterému zafungovala tiktoková kampaň, připomněli se tam, že vůbec existují a ukázali svůj program, který může oslovovat i některé mladé,“ říká Kratochvíl.

Fialův opožděný příchod

TikTok není nijak novou sociální sítí, opožděný vstup některých českých politiků na tuto čínskou platformu byl způsoben Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB).

Ten před více než dvěma lety vydal varování před používáním této aplikace, a to kvůli možnému shromažďování dat o uživatelích. Vládní představitelé tak na TikToku nebyli.

Sigma Fiala versus Alfa Babiš. Politici na sítích používají jazyk, který má původ v nenávistné kultuře

Číst článek

Loni na podzim se ale na síti objevil zmíněný profil premiéra Fialy. Jeho tým to tehdy komentoval tak, že nelze přehlížet počet českých uživatelů TikToku, používají ho ale na jiných než pracovních telefonech.

Posílení dohledu

S TikTokem se nespojují jen zábavná krátká videa, ale také případy manipulace. Asi 25 tisíc účtů na této síti se podle rumunských tajných služeb podílelo na vlivové operaci během tamních prezidentských voleb. V prvním kole voleb původně zvítězil kandidát krajní pravice Calin Georgescu, později výsledek voleb anuloval ústavní soud.

I proto TikTok před českými sněmovními volbami posiluje dohled a zpřísňuje pravidla. Jak řekl manažer komunikace TikToku pro střední a východní Evropu Piotr Žaczko tento týden českým novinářům, tuzemsko patří mezi nejrychleji rostoucí trhy. 

Čínská síť nyní má, jak říkají jeho zástupci, týmy lidí, kteří kontrolují a případně odstraňují obsah, který není v souladu s jejich pravidly. Využívají se k tomu i nástroje umělé inteligence.

Tímto „závadným obsahem“ by měly být například dezinformace o volebních pravidlech a procesech nebo povinné označení obsahu, které vytvořila umělá inteligence.

VOLEBNÍ DENÍK

V seriálu Volební deník shrnují reportéři Radiožurnálu i iROZHLAS.cz každý všední den to nejdůležitější, co se na předvolební scéně děje. Sledují dění na sociálních sítích a vyráží i na kontaktní kampaně do ulic. Kromě toho popisují témata, která s voliči nejvíce rezonují, analyzují data i politické fenomény, které se s těmito volbami pojí.

Eva Soukeníková, Jakub Grim Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme