Místo ženské krásy genderová vyváženost a informace. Evropské autosalony upouštějí od hostesek
Před dvěma lety Pekingský autosalon úplně zakázal spoře oděné modelky na stáncích automobilek. Teď hostesky mizí i na evropských přehlídkách. Na autosalonu v Paříži je mezi nimi čím dál víc mužů a výrobci aut přiznávají, že jedním z důvodů je snaha o genderovou vyváženost.
Ještě loni byl ve Frankfurtu stánek Škody Auto plný dam v bílých šatech, teď v Paříži některé z nich nahradili pánové v sakách. Nejčastější reakcí místních návštěvníků je, že je to tak lepší, protože přeci jenom přišli kvůli autům.
„Ono je vidět, že se tam vyrovnává poměr pohlaví. Chodí tam různé hostesky i modelové, kteří mají tablety. Primární funkci už není zkrášlování, ale informování lidí,“ říká pro Radiožurnál motoristický novinář Filip Kadlečík ze slovenského AutoBildu.
Patří k sobě krásná auta a krásné ženy? Je to tradice nebo jen stereotyp? Tématu, které rezonuje na autosalonu v Paříži víc než kdykoli v minulosti, se věnuje Matěj Skalický
Výrazný úbytek modelek vítá ředitelka obecně prospěšné společnosti Gender Studies Helena Skálová. „Současný vývoj a příklon automobilek k tomu, že se tam snaží mít spíš odborníky a odbornice na produkty a technologie, případně ženy i muže, je trend, který uvádí do souladu logiku předvedení toho produktu. A nejenom přitažení pozornosti za cenu sexualizace, která tam nepatří,“ uvádí Skálová s tím, že firmy – a nejen ty automobilové – postupně ustupují od filozofie zvané sex sells, tedy sex prodává.
„Výzkumy doložily, že lidské tělo v nějaké sexualizované pozici sice přitáhne pozornost k produktu, nicméně ji přitáhne zcela a pak už příjemci reklamy vůbec nejsou schopni zpětně dešifrovat, na co reklama vlastně byla. Taková reklama je nefunkční a neplní účel, proč si ji zadavatel platí,“ říká Skálová.
V Ostravě se rodí první elektrická dodávka pro český trh. Na výrobě se podílí i Čína
Číst článek
Výzkum, který potvrzuje slova Skálové, vedl loni například profesor John Wirtz z illinoiské univerzity. Mimochodem i to je důvod, proč vybrané automobilky s hosteskami ruší kontrakty. Ačkoli světová média už od autosalonu v Ženevě spojují úbytek modelek s kampaní MeToo o sexuálním obtěžování.
Na druhé straně je i dost novinářů, návštěvníků nebo samotných automobilek, které v ženách vidí krásu, která podle nich k automobilům prostě patří. „Myslím si, že ke krásným vozům patří krásné ženy. Celá řada návštěvníků, kteří se na autosalon přijdou podívat, jsou tu nejenom kvůli autům, ale i kvůli ženám. Považuji to za neodmyslitelný prvek autosalonů, který patří k meritu věci, a jsem velice rád, že u nás na stánku krásné ženy stále jsou,“ vysvětluje David Haidinger z BMW.
Hostesky má na stánku například také Jaguar nebo Audi. Namísto toho jiné automobilky jsou přesvědčené o tom, že krásné ženy na stáncích nepotřebují, protože vystavují krásná auta.