Expanze čínských elektromobilů v Evropě. Podle odborníka jim nepůjde cenově konkurovat
Evropská komise spustila vyšetřování státních dotací, které Čína poskytuje svým výrobcům elektromobilů. Reaguje tak na expanzi čínských elektroaut do Evropy, která trápí evropské automobilky. Proč jsou čínské elektromobily o tolik levnější než ty evropské? Jak mají evropské značky na záplavu čínské konkurence reagovat? Není už pozdě? A nakolik zaostávání na poli elektromobility způsobili sami kapitáni evropských automobilek?
Podle Lukáše Hataše, ředitele Asociace pro elektromobilitu, se evropské automobilky snažily co nejdelší dobu na trhu udržet spalovací motory, ale v Číně nastala masivní nadprodukce klasických fosilních aut i elektromobilů.
Dokážou evropské značky v budoucnu obstát na trhu s elektromobily? Karolína Koubová se ptá ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla a ředitele Asociace pro elektromobilitu Lukáše Hataše
„V okamžiku, kdy na domácím trhu nemáte šanci auta prodat, se je snažíte dostat do celého světa. Problém není jen v rámci Evropy, ale i v rámci ostatních trhů, kde Čína meziročně i pětkrát znásobila export včetně fosilních aut,“ říká.
„Kdyby byla Evropa připravena zajistit veškeré dodavatelské řetězce, tak si myslím, že by ten problém nemusel vypadat takto neřešitelně jako dnes, kdy máme málo konkurenceschopných automobilek v tom nižším a středním segmentu,“ dodává.
Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl tvrdí, že Čína ještě dlouhá desetiletí nebude stoprocentně elektromobilní. „Vidíme, že v Evropě se podařilo uspokojit první skupinu tzv. early adopters, lidí, kteří si to chtěli vyzkoušet, ale zároveň tu máme zákazníky, kteří jsou na něco zvyklí.“
Dodává, že přechod od jedné technologie ke druhé trvá nějakou dobu, zatímco v Číně jsou zákazníci ochotni jít do něčeho úplně nového. „To v Evropě prostě není, potřebujeme čas, abychom obměnu vozového parku zákazníkům vysvětlili,“ říká.
Připravenost a konkurenceschopnost
Čína má problém s exportem, protože měla nastavené výrobní cíle i pro domácí trh natolik vysoko, že nyní auta nemůže na domácím trhu udat, tvrdí Hataš.
„Bavíme se o milionech aut spalovacích, která sem jedou na export, a stovkách tisíc elektroaut měsíčně. Většina elektrobaterií se vyrábí v Číně, kde si díky tomu jsou schopni více ohlídat cenu než evropské automobilky, které jsou v tomto případě spíš nákupčími.“
Elektromobil do 490 tisíc korun? Volkswagen jedná o spolupráci i s Renaultem, porazit chtějí Teslu a Čínu
Číst článek
„A pokud evropští zákazníci měli elektromobil za něco drahého a s malým dojezdem, dnes, když si ho půjdou koupit, dostanou vozidlo s dojezdem 500 km a více. A dostanou ho za cenu prakticky shodnou nebo velmi podobnou s adekvátním spalovacím autem. Ale na to ti evropští producenti nejsou připraveni,“ dodává.
Petzl nesouhlasí, podle něj budou schopni konkurovat. „Výrobní procesy Evropy a Číny jsou víceméně podobné. Evropský autoprůmysl není méně konkurenceschopný, spíš vnímáme, že se regulatorně střílíme do nohy opatřeními typu navýšení cel na bateriová vozidla, což je zbytečné,“ říká.
Současný cenový rozdíl se pohybuje okolo stovek tisíc korun. Petzl přesto věří, že evropská elektroauta budou schopna konkurovat cenou těm čínským. „Zároveň je nutné si uvědomit, že vše není jen o ceně, ale o tom, co za cenu dostáváte,“ tvrdí.
Poslechněte si celou debatu v úvodu textu.