Hotely musí od cizinců zjišťovat víc informací. Ptají se na bydliště i účel pobytu
Hoteliéři v Česku musí ode dneška zapisovat detailní informace o ubytovaných hostech. Ukládá jim to novela zákona o pobytu cizinců. Do registračních karet recepční zaznamenává adresu trvalého bydliště cizince, vízum a účel pobytu. Vypisování údajů do kolonek ale prý zdržuje hosty i personál.
„Je to věc, která hoteliérům trošku komplikuje život, protože účelů pobytu je tam několik, takže to brzdí proces registrace. Samozřejmě to je i technologicky náročné,“ upozornil prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.
Čeští hoteliéři si zvykají na nový systém registrace ubytovaných cizinců. Co pro ně novinka představuje, se ptal Zdeněk Trnka
Registrační kartu musí vyplnit každý host. Největší hotel v Česku jich ročně přivítá až 300 tisíc. Změna se týká zhruba 2500 hotelů a informace musí uvádět i penziony, kterých je v zemi přibližně 2000.
Novela zákona o pobytu cizinců ukládá ubytovacím zařízením i další povinnosti.
„Pro ubytovatele, kteří mají ubytování osob jako předmět podnikatelské činnosti, se například stanovuje povinnost hlásit ubytování cizince výhradně elektronicky, nikoli tiskopisem, jak tomu bylo v minulosti,“ řekla mluvčí cizinecké policie Kateřina Rendlová.
V Česku začaly platit změny zákonů o azylu a pobytu cizinců
Číst článek
Změna má přinést podrobnější přehled o ubytovaných, a tedy i větší bezpečnost. Pro hoteliéry ale novinka znamená i vyšší výdaje, třeba kvůli dodatečnému tisku.
„Na cizinecké policii chtějí údaje čitelně. Já nemůžu hostovi dávat třikrát lístek opravovat, že to má špatně. I když to odešlu v elektronické podobě, musím to vytisknout v papírové formě a uchovávat šest let,“ popsal majitel hotelu na Božím Daru Pavel Matějka.
Pokut se zatím hoteliéři bát nemusejí. I přesto, že novela zákona už platí, do konce ledna mají přechodnou lhůtu na zapracování novinek.
Se systémem se teprve seznamují například zaměstnanci Lázní Jáchymov. Komplikovanější registrace hostů bude podle obchodní ředitelky Jany Vaňkové pro personál pracující zejména s arabskou klientelou představovat velký nápor.
„Bereme toto opatření, které souvisí se současnou politickou situací nejen v Evropě, ale i celém světě, a naši zaměstnanci se tomu budou věnovat,“ ujistila.