Mezery děti doženou, nedostatečná socializace ale může zanechat trvalé následky, varuje Šteffl

Epidemická situace v Česku se nelepší, vláda ale plánuje na přelomu února a března otevřít školy pro maturanty a žáky 9. tříd. „Nechápu, proč by se měli vracet zrovna oni. Je spousta mnohem potřebnějších dětí,“ upozorňuje ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl s tím, že maturanti a deváťáci se mohou připravovat doma.

Interview Plus Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ondřej Šteffl

K případnému uvolnění opatření by podle Šteffla mělo dojít až poté, co reprodukční číslo klesne pod 1. | Foto: Jana Přinosilová

Do škol by naopak měly chodit děti „odpojené“, které se z různých důvodů do online výuky nezapojují, například protože jim chybí potřebná zařízení nebo mají ve škole problémy vyplývající z toho, že pocházejí ze sociálně a kulturně zanedbaného prostředí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý rozhovor

„K té škole i tak nemají vztah. Když do ní chodí, tak ho lze navázat, ale doma úplně ztratili kontakt s výukou,“ vysvětluje Šteffl s tím, že školy by měly tyto děti vytipovat – jsou jich prý řádově desítky tisíc. Zároveň se podivuje nad tím, že ministerstvo školství problém neřeší již nyní a místo toho plánuje doučování o prázdninách.

Šteffl dále poukazuje na to, že všech dětí se mohou týkat psychické a socializační problémy: „Jsou děti, které potřebují kolektiv. V pubertě je to dokonce růstový požadavek – učit se navazovat vztahy, bavit se s kamarády a s opačným pohlavím. To jsme dětem sebrali, už nejméně půl roku to nemají.“

„Děti potřebují kolektiv. V pubertě je to dokonce růstový požadavek – učit se navazovat vztahy, bavit se s kamarády a s opačným pohlavím.“

Ondřej Šteffl

Dospělí se podle Šteffla obávají, že si toho děti z distanční výuky odnesou málo. „Mezery ve vzdělávání se buď doženou, anebo, což myslím, že je pravděpodobnější, se zjistí, že to nevadí a že se to dohánět nemusí. Ale psychické problémy dětí skutečně mohou být trvalé,“ varuje a upozorňuje: 

„To může škola také řešit, ale ne tím, že bude vyučovat chemii, biologii nebo fyziku. V našich školách je minimálně třikrát týdně takzvaný ranní kruh. Děti se v online výuce sejdou s učitelem a povídají si. Doma trpí tím, že nemají možnost si popovídat.“

Za nejdůležitější považuje stanovení priorit: „Vypadá to, že podle ministerstva školství i opozičních stran prioritou jsou maturity, přijímací zkoušky a mezery ve vzdělání. A spousta učitelů si myslí, že největší problém je vyzkoušet děti. To ale problém není,“ zdůrazňuje.

PRŮZKUM: S online výukou je spokojeno jen 40 procent rodičů. Dětem chybí setkávání se spolužáky

Číst článek

Kombinovaná výuka

K případnému uvolnění opatření by podle Šteffla mělo dojít až poté, co reprodukční číslo klesne pod 1. „Pokud ale bude vyšší, tak cokoli uvolňovat znamená, že se z té epidemie nikdy nevyhrabeme. Jakmile je totiž reprodukční číslo přes 1, tak epidemie stále rychleji narůstá,“ varuje.

Souběžně s otevřením škol by měl být spuštěn systém pravidelného testování dětí a zaměstnanců škol. S tím Šteffl souhlasí, jde prý o nepřekročitelnou podmínku, cestou ale určitě není plošné otevírání.

„Nevím, proč se neotevřou školy v některém kraji, kde je epidemické riziko nízké. Největší rozvoj epidemie je na severu kolem Trutnova a v Chebu. Ale jsou i okresy, kde by se školy daly otevřít. A tam by se daly vyzkoušet možnosti,“ navrhuje expert na školství.

Dále uvádí příklady řešení ze zámoří, kde si rodiče mohou vybrat mezi online a částečně prezenční výukou, kdy část dětí chodí do školy v pondělí a ve čtvrtek, část v úterý a v pátek a ve středu se škola dezinfikuje.

„Můžu pochválit ministerstvo školství, že od září povolilo takzvanou kombinovanou výuku. Už v září jsme otevřeli Expediční ScioŠkolu, děti byly tři týdny doma na online výuce a chystala se expedice, na kterou pak na týden vyjeli,“ uzavírá Šteffl s tím, že při dostatečném testování by se tak daly řešit socializační problémy dětí.

Veronika Sedláčková, Michael Erhart Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme