Stát dá na dopravní stavby letos a za rok celkem 126 miliard
Do rozvoje a údržby silnic a železnic dá stát v letošním roce 66 miliard, v příštím pak jen 60 miliard korun. Počítá s tím materiál s názvem Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury, který dnes bude projednávat vláda.
Z těchto 126 miliard půjde v následujících dvou letech jen na stavby silnic a dálnic a jejich údržbu téměř 68 miliard korun.
Největší díl z této sumy spolkne kromě oprav silnic dostavba dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, na kterou v letech 2012 a 13 půjde více než 7,5 miliardy korun. Více než 6 miliard pak bude stát dokončení dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí.
Za rozšíření dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou dá v tomto období stát 3,5 miliardy z celkových třiadvaceti. Například dokončení brněnských tunelů Dobrovského bude stát ještě více než tři miliardy. Jedna miliarda pak půjde na ještě letos otevíranou dálnici z Bohumína na polskou hranici.
Ministr dopravy Pavel Dobeš přibližuje plány na výstavbu dopravní infrastruktury
Na železnici půjde jak letos, tak v příštím roce po 28 miliardách. Z celkových 56 skončí 15 miliard korun v nákladech na opravy a údržbu kolejí.
Velká část půjde především na modernizaci třetího a čtvrtého koridoru do Plzně a Českých Budějovic. Například modernizace trati mezi Plzní a Rokycany naplánovaná do roku 2015 bude stát 2 miliardy ročně.
Na miliardu a půl pak vyjde rekonstrukce kolejí a nástupišť plzeňského nádraží. Mimo tyto koridory rozpočet počítá se dvěma z celkových čtyř miliard na opravu železniční stanice v Přerově.
O polovinu méně pak bude stát modernizace kolejí v Ústí nad Orlicí. Na více než dvě miliardy přijde například elektrizace tratě mezi Brnem a zastávkou u Brna.
Čerpání evropských peněz
Necelou třetinu plánované sumy by měly pokrýt peníze z evropských fondů. Ministr dopravy Pavel Dobeš předpokládá, že v květnu 2012 budou odeslány žádosti o proplacení staveb železničního charakteru a potom ve druhém pololetí žádosti o proplacení silničních dopravních staveb.
„V této věci jsme za poslední půl roku udělali velký kus práce,“ dodává.
V rozpočtu je uvedeno, že do roku 2013 půjde z evropských fondů necelých čtyřicet miliard. Jejich čerpání je ovšem v několika případech – třeba u dostavby dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic – ohroženo.
Ministr doufá, že se podaří stavbu dokončit do roku 2015. V případě, že dojde k prodloužení termínu, nebyla by totiž splněna kritéria a s proplacením finančních prostředků by nastal problém. Ministerstvo proto připravuje náhradní projekty.
„Největším náhradním projektem, který je potom možné využít pro čerpání evropských zdrojů, je modernizace dálnice D1, kterou paralelně budeme u toho připravovat. To znamená pokud by finanční prostředky nebylo na D8 možné vyčerpat z Evropské unie, tak by byly vlastně financované z národních zdrojů, a potom finanční prostředky z Evropské unie by byly využity na modernizaci D1,“ vysvětluje Dobeš.
Ministerstvo dopravy podle něj také plánuje dokončit transformaci Ředitelství silnic a dálnic na obchodní společnost nebo státní podnik. Materiál naopak ani letos, ani příští rok nepočítá se spuštěním takzvaných PPP projektů, tedy staveb financovaných společně soukromými a veřejnými penězi.
První takový projekt by prý mohl být spuštěn nejdříve v roce 2014. Nejvážnějším kandidátem je část jihočeské dálnice D3 k rakouským hranicím.