Kvůli závadě na odmrazování mohl vybuchnout motor, píše agentura Interfax o pádu ruského letadla
Na místě nedělního pádu ruského dopravního letadla pracuje tým skoro dvou set lidí. Úřady potvrdily, že se podařilo najít jednu ze dvou takzvaných černých skříněk, které zaznamenávají letové údaje. Těla všech 71 lidí na palubě budou podrobena analýze pomocí DNA. Ruští zdravotníci nabídli, že vzorky příbuzným odeberou v jejich bydlišti, aby nemuseli do Moskvy.
„Týmy pracují na směny a s mapováním trosek jim pomáhají bezpilotní letouny. Celkem jde o území asi třiceti hektarů. Speciální týmy jsou taky na letištích v Moskvě a Orsku, kde pečují o příbuzné obětí,“ popsal detaily o pátrací akci v ruské státní televizi pracovník ministerstva pro mimořádné situace Igor Kutrovský.
Poblíž Moskvy se krátce po startu zřítilo dopravní letadlo, nikdo ze 71 lidí na palubě nepřežil
Číst článek
Celkově se ale do záchranných operací zapojilo mnohem více lidí, potvrzuje ruský ministr dopravy Maksim Sokolov. „Do záchranných operací se zapojilo zhruba tisíc lidí a skoro dvě stě vozidel. Podle ministerstva pro mimořádné události teď operace vstoupila do fáze pátrání, která potrvá asi týden,“ citoval Sokolova Radiožurnál.
Saratovské aerolinky už uvedly, že do odvolání zastaví provoz všech ostatních letadel typu Antonov 148. Do vzduchu je vrátí až po vyšetření havárie.
Ruská ministryně zdravotnictví Veronika Skvorcova uvedla, že záchranáři těla všech obětí převezli do moskevské márnice. Tam teď začne identifikace podle vzorků DNA.
Porucha odmrazování?
Vyšetřovatelé už oficiálně vyloučili srážku s poštovním vrtulníkem. Tak neštěstí vysvětlovala ruská média jako agentura Interfax nebo server Lenta.ru. Usuzovaly tak podle nalezených trosek s logem ruské pošty - ta ale vysvětlila, že Antonov v nákladním prostoru převážel zásilky do Orsku.
Vyšetřovatelé se zabývají hlavně vlivem počasí. Interfax uvádí jako jednu z hlavních vyšetřovacích verzí závadu na odmrazování, která by mohla způsobit výbuch motoru. Právě na tom, že exploze zazněla ještě ve vzduchu, se shodují očití svědci. Úřady oficiálně nevyloučili ani možnost atentátu - podle ruského vysílání BBC se ale na tuhle verzi nezaměřují.
Antonov 148
Havarovaný letoun byl ukrajinský Antonov 148 - což je relativně nový typ. Přesto měl smrtelnou havárii už v roce 2012. Testovací piloti tehdy záměrně překročili maximální rychlost a stroj se rozlomil.
BBC: Ruští vyšetřovatelé v souvislosti s nedělní havárií letadla o terorismu neuvažují
Číst článek
Problémy měl ale taky stroj, který se zřítil v neděli. V registru Aviation Safety Network má dva zápisy - v červnu 2013 mu krátce po vzletu selhal pravý motor. O měsíc později mu pak praskla přední pneumatika.
Samotný typ Antonov 148 má i v Rusku špatnou pověst. Státní dopravce Aeroflot tyhle stroje původně zařadil do flotily své dceřiné společnosti Rossija. V roce 2015 ale agentura RBK informovala, že Aeroflot tahle letadla označil za problematická a postupně je stáhl z provozu.
Proudový hornoplošník má taky smutný osud z hlediska politiky - šlo o společný projekt Ruska a Ukrajiny. Po anexi Krymu a začátku války v Donbasu se ale spolupráce zastavila a celkem se tak vyrobilo jen 42 kusů.