Jana Maláčová a Lubomír Zaorálek za Stačilo! jsou hlavně Zemanovo dílo. Na Macinkovy Motoristy může zase tlačit Václav Klaus. Společným zájmem obou exprezidentů je Babiš v premiérském křesle.
„To často slyším v komentářích. Hlavně se nějak spojit, aby nepropadly hlasy. Vidíte ale, co se děje v těch hnutích, která se spojují, ale jsou si strašně cizí programem,“ popisuje Robert Šlachta.
Motoristé podle Přísahy rozbili společný projekt prohlášením o samostatném postupu. Šéf Motoristů sobě Petr Macinka ve středu řekl, že nabídka pro Přísahu byla „velmi dobrá a slušná“.
„Motoristé hledají jakoukoliv cestu, jak se dostat na pět procent, jedním z nástrojů by mohlo být obnovení spolupráce s Přísahou," říká politolog Ladislav Cabada.
Druhá polovina bilančního rozhovoru s politologem Vladimírem Naxerou se věnuje opozici, která už si brousí zuby na převzetí moci po sněmovních volbách v příštím roce.
Exposlanec ODS Boris Šťastný se po 11 letech vrátil do aktivní politiky. Řídí pražskou organizaci Motoristů a v rozhovoru mluví o financování strany nebo o pozici Motoristů na české politické mapě.
Úvahy o tom, s kým by v případě volebního vítězství mohl Andrej Babiš¨(ANO) vládnout, běží už delší čas. A po jarních eurovolbách se v nich vynořil do té doby neznámý subjekt Motoristé sobě.
„Cílem je vybudovat samostatnou stranu. Předvolební koalice dává smysl jen u subjektů se stejnými programy,“ naznačuje v rozhovoru pro iROZHLAS.cz a Radiožurnál předseda Motoristů Petr Macinka.
Troje letošní volby naznačily výrazné změny české politické mapy. Dost živo je i na protivládní frontě. Data ukazují, že roste podpora opozičních stran, které už teď vyhlíží účast ve vládě s ANO.
Jaké hodnoty zastávají strany, se kterými se spojuje sedm europoslanců hnutí ANO a dva nováčci Přísahy a Motoristů? iROZHLAS.cz a Radiožurnál je představují v medailoncích.
Dalšími českými členy frakce je sedm europoslanců hnutí ANO bývalého premiéra Andreje Babiše. Frakce vznikla v pondělí v Bruselu a má 84 členů z dvanácti zemí.
„Nebráníme se spolupráci s nikým, kdo je ochotný s námi prosadit body, které jsme si vytyčili před volbami,“ avizuje zvolená europoslankyně za Přísahu a Motoristy Nikola Bartůšek.
Hnutí ANO, SPD, Přísaha a Motoristé, koalice Stačilo! nebo ČSSD Jiřího Paroubka. Těmto všem subjektům vyjádřili podporu bývalí prezidenti Václav Klaus a Miloš Zeman.
Doteď byli Motoristé „politickým start-upem“, až nyní po úspěchu v eurovolbách z nich Petr Macinka začíná vytvářet regionální struktury. „Cílem jsou sněmovní volby,“ popisuje v rozhovoru.
Doba velkého soupeření pravicové ODS s levicovou ČSSD je dávno pryč, letošní eurovolby ale v jednom aspektu daly na toto období vzpomenout, uspěly v nich jasně pravicoví Motoristé a levicové Stačilo!
Zvolení Filipa Turka do Evropského parlamentu (EP) a úspěch Přísahy a Motoristů, za které kandidoval, je bezesporu největším překvapením uplynulých voleb.
„V posledních týdnech před volbami mi různě volali a psali členové ODS, které znám od 90. let. Někteří z nich mi řekli, že to letos hodí Turkovi, protože koalici Spolu nedávají,“ vypráví Zahradil.
Pokud se vysoké zisky koalic Přísahy s Motoristy a Stačilo! potvrdí i po sněmovních volbách, otevře to pro ANO dosud nevídané možnosti. Musí se před nimi mít ale na pozoru.
Nikdo nečekal, že bývalý závodník Filip Turek za sebou nechá tolik politických soupeřů. Co stojí za jeho výrazným výsledkem v eurovolbách? Server iROZHLAS.cz hledal, v čem tkví jeho recept na úspěch.
V oblastech mimo tradiční centra mobilizovaly voliče populistické subjekty Přísaha a Motoristé a koalice Stačilo! Hlavně jejich povedené kampaně zapříčinily nárůst volební účasti.
„Díky tomu, že nesklouzáváme k populismu, jsme měli tak úžasné debaty, že jsme si povídali několik hodin v sále plném občanů,“ říká o kontaktní kampani Filip Turek v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu.