Restaurátoři začnou svěšovat první plátna Muchovy epopeje
Právě dnes začnou restaurátoři svěšovat prvních pět obrazů z Muchova cyklu Slovanská epopej. Během několika dní je připraví k transportu z moravskokrumlovského zámku do Veletržního paláce v Praze. Po víc jak osmdesáti letech bude epopej opět vystavena v hlavním městě, tak jak si to přál náš nejslavnější český malíř. Přál si pro ně ale místo v nové výstavní síni, proto s transportem nesouhlasí umělcovi potomci, podle nich se mohou plátna zbytečně poničit.
„Plátno se sepne z blindrámu, v případě Muchy je to železná konstrukce,“ říká restaurátor Tomáš Berger, který spolu se svými kolegy Muchova obří plátna přepravuje pravidelně a udržuje je v dobré kondici. Osobně ze stěhování žádné obavy nemá a vysvětluje, že už mnohokrát půjčovali na mezinárodní výstavy jednotlivé obrazy a mají vypracovaný postup transportu.
„Na různých akcích jsme používali různé metody, třeba výsuvné plošiny,“ doplňuje svého kolegu restaurátor Peter Stürber, aby vysvětlil, že k obrazům se do výšek dostávají buď pomocí lešení anebo vysokozdvižných vozíků. „Už máme tyto transporty vyzkoušené. Některé obrazy navíc byly v předešlých letech převáženy už několikrát,“ dodává Stürber.
Dvacítka obrazů o rozměrech až osm metrů na výšku se nedá jen tak naložit do vozu a přepravit z místa na místo. To už věděl Alfons Mucha, když část slavného cyklu převážel na výstavu do Spojených států amerických a navrhl pro každý obraz speciální dřevěnou dutou cívku, neboli buben o průměru asi šedesáti centimetrů, a na tu nechal jednotlivá plátna natočit.
Převoz obřích pláten není jednoduchý
„Mucha převážel tradičně. To, že se obrazy svinují na bubny, je běžná věc a v takovýchto formátech to jinak nejde,“ vysvětluje restaurátor Tomáš Berger, který spolu se svým týmem takto přepravuje obrazy i dnes. Čtyři cívky z celkem asi deseti jsou původní.
„My přiděláme takové duralové tyče, které jsme si nechali přímo na tuto práci vyrobit, které vlastně drží balanc velkého formátu. Obraz se odepne od zdi a pomalu se začne sklápět,“ popisuje Berger. Plátna jsou na cívku navinuta jako koberec a nebo gobelín. Nejprve ale obraz musí několik lidí svěsit. Sklápí je pomocí duralových tyčí.
Obraz potom položí na předem připravenou čistou folií z igelitu a restaurátoři začnou odmotávat několik desítek konopných provázků, které běžně drží obraz v rámu. Když provázky odmotají, odšroubují železný rám a odnesou jej pryč. Samotné plátno s malbou ven a igelitovou folií namotají na cívku. To vše prokládají molitanem.
Až šestimetrový buben či cívka pak naloží do dřevěné bedny a tu desítka silných mužů vynese ze sálu k autu. Buben váží až sto kilo, obraz samozřejmě méně, ale restaurátor Berger říká, že muži mají co dělat, aby tu tíhu unesli. V případě stěhování z Moravského Krumlova bude bednu s obrazem spouštět jeřáb a plátna povezou vozy se speciálním klimatizovaným návěsem.
Vše by se mělo odehrát v utajení. Půjde o čtyři transporty po pěti obrazech. Všech dvacet pláten Alfonse Muchy chtějí restaurátoři dostat do Prahy do konce srpna, aby si plátna zvykla na nové klimatické podmínky Veletržního paláce. A až na podzim by měla být zpřístupněna veřejnosti.