Fico si nejdřív počkal na čínské investice a pak jel do Číny. Poučil se z Česka

Slovenský premiér Robert Fico má za sebou návštěvu v Číně. A chce šanci, kterou od této ekonomické velmoci dostal, využít naplno. Na posledním zasedání svého kabinetu rozdal ministrům 20 úkolů, které z jednání jeho početné delegace vyplynuly. Peking si dal na Ficově přijetí záležet a vzhledem k poměru pětimilionového Slovenska a 1,5 miliardové Číny, to bylo přijetí skutku nebývalé.

Komentář Bratislava Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Robert Fico (Směr)

Robert Fico (Směr) | Foto: Sergei Gapon | Zdroj: AFP / Profimedia

Během návštěvy bylo vedle uzavření strategického partnerství podepsáno 13 dohod a memorand – od hospodářství, přes dopravu, cestovní ruch, životní prostřední až po kulturu a školství. Ani to se často při takových návštěvách nestává.

Přehrát

00:00 / 00:00

Luboš Palata: Fico si nejdřív počkal na čínské investice a pak jel do Číny. Poučil se z Česka

Součástí spolupráce s Čínou má být i výstavba tunelu Karpaty, takové bratislavské obdoby pražského tunelu Blanka. Spolupráce jde ale i do oblasti cestovního ruchu, Slováci budou moci jezdit do Číny do délky dvou týdnů bez víz. Na Slovensko by pak měly jezdit přímo z Číny kontejnerové vlaky a slovenští studenti by měli dostat šanci učit se v rámci studia i čínsky.

Stejně tak se očekávají čínští studenti a vědci na slovenských školách a univerzitách. Základ tvoří ale samozřejmě čínské investice na Slovensko, ale tam si Bratislava vzala příklad z nepovedeného experimentu Česka.

Významné čínské investice?

Ficově cestě do Pekingu významné čínské investice na Slovensko předcházely a nikoli naopak, jak tomu bylo v případě Česka za dnes už bývalého prezidenta Miloše Zemana.

‚Bezprecedentní eskalace napětí.‘ Ficovi vadí souhlas USA, aby Ukrajina mohla útočit raketami na Rusko

Číst článek

Investiční realitou je už dnes v pokročilém stupni výstavby se nacházející čínsko-švédská automobilka Volvo, která se staví u Košic a jež má produkovat v příštích letech několik set tisíc aut ročně. Současně s tím vznikne na jihu Slovenska obří továrna na výrobu baterií. Kdyby nic jiného, tak tyto dvě zásadní investice by každému evropskému premiérovi za cestu do Pekingu stály.

Nad některými technickými a ideovými detaily velkých plánů slovenské vlády lze vznést různé otazníky. A to jak nad jejich reálností, tak nad tím, zda se tady už nejedná o jakousi nadpráci, která nebere v úvahu pozici Číny nejen jako ekonomického partnera Evropy, ale také ideologického konkurenta západních demokracií.

Otázkou také je, jak se na strategické partnerství Slovenska s Čínou budou dívat Spojené státy Donalda Trumpa a zda přílišná nadpráce vlády Roberta Fica ve vztazích s Pekingem nebude znamenat velké ochlazení vztahů s USA.

Protože málo platné, při výběru mezi USA a Čínou by si každý rozumný evropský politik měl vybrat Spojené státy. I když v nich zrovna bude vládnout Donald Trump.

Autor je editorem Deníku

Luboš Palata Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme