Exupéry nebyl žádný beránek, odhaluje hra o bouřlivém manželství slavného spisovatele
Diváci pražské divadelní scény Viola zažijí asi lehký šok a údiv. Po zhlédnutí premiéry s názvem Život jako smršť zjistí, že autor Malého prince a Citadely Antoine de Saint-Exupéry byl dost výbušným mužem. Představení vzniklo na základě rozhlasové četby z memoárů Exupéryho manželky Consuely, kterou hraje Taťjana Medvecká.
„Přiznám se, že jsem měla takové ty hodně naivní představy o Exupérym – světci. To, že se ukázalo, že to nebyl světec, bylo docela zajímavé zjištění,“ říká Medvecká. Autor Citadely i Malého prince byl totiž podle vzpomínek své manželky vznětlivý, žárlivý a nevyzpytatelný.
V komorním prostředí pražské Violy režisérka Lída Engelová rozehrává příběh dvou lidí, kteří se k sobě vůbec nehodí. Během jediné noci v Buenos Aires podlehl Exupéry kouzlu krásné Consuely, která pak po jeho smrti roku 1944 o jejich jedenáctiletém soužití napsala paměti.
Reportáž Michaely Veteškové o hře Život jako smršť, která ukazuje stinné stránky povahy spisovatele Exupéryho
„Dědicové Antoina de Saint-Exupéryho povolili, aby byly vydány teprve, když uplynulo sto let od jeho narození. Protože těch x let po jeho smrti se pěstil takový kult, že všichni víme, že psal dopisy mamince a že ty dopisy byly velmi krásné. Ale o té ženě se nikdy nehovořilo,“ vysvětluje režisérka Engelová.
Hra o bouřlivém manželství slavného spisovatele a pilota se na českém jevišti objevuje vůbec poprvé. Režisérka Lída Engelová do ní obsadila Taťjanu Medveckou a Martina Hofmanna. Viktor Preiss namluvil úryvky z Exupéryho děl.
„Inscenace je především nesmírně obtížná pro herce. Tady jsou citace z Consuely de Saint-Exupéry, citace z díla Exupéryho, ale hrajeme také jejich různé střety. A herci to hrají pod heslem Pekelně se soustřeď!“ říká Engelová.
Kniha Consuely de Saint-Exupéry se jmenuje Paměti růže. Když v roce 2000 vyšla, vzbudila pozdvižení, protože odhalovala věci, o kterých se dosud nemluvilo.