Antivirus: Falešní bankéři zavolají a připraví oběť o peníze. Pomůže neřešit finance po telefonu

Pachatelé telefonních podvodů se vydávají za zástupce banky či policisty a snaží se své oběti po telefonu přesvědčit k převedení úspor. Jsou velmi vynalézaví, podvedení jsou senioři i mladí lidé, patří mezi ně IT specialisté nebo i zaměstnanci bank.

Internet Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mobil, mobilní telefon

Mobil, mobilní telefon | Foto: JESHOOTS-com | Zdroj: Pixabay | Licence Pixabay,©

Podvod obvykle začíná telefonátem od někoho, kdo se představí jako zaměstnanec banky, ve skutečnosti je to ale člen organizované zločinecké skupiny. Své oběti tvrdí, že jsou její peníze v bance v ohrožení a co nejdříve je musí převést jinam.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké mají falešní bankéři taktiky, jak se jim bránit a co dělat, když vám zavolají? Poslechněte si pořad Antivirus

Aby svým slovům dodal na důvěryhodnosti, přepojí oběť na fiktivní kolegy z banky, či po chvíli zavolá někdo další, kdo se představí jako policista a celou historku o podvodu potvrdí. Kriminální skupina tak oběť vystresuje a zmanipuluje, aby pod časovým tlakem poslala peníze na údajně bezpečný účet, ve skutečnosti jde však o konto pachatelů, kteří finance obratem vyberou.

Jindy zase pachatelé člověka přesvědčí, aby peníze vybral v hotovosti, nakoupil za ně kryptoměny a ty rovněž pachatelům poslal. V některých případech kriminálníci získají i přístup k internetovému bankovnictví oběti, odkud nejen převedou úspory, ale navíc ještě jejím jménem požádají o půjčku.

Případy všech podvedených mají společné to, že zločinci okradeného člověka po telefonu dostali pod silný psychický tlak, takže podvedený udělal kroky, které se následně s odstupem mohou jevit jako iracionální. Jak se ale ukazuje, v takové situaci chybují i lidé, kteří například v bance sami pracují, nebo se živí informačními technologiemi.

Organizovaný zločin

Že jde o práci organizovaných kriminálních skupin, ukázalo rozkrytí gangu, který kromě Česka operoval i na Ukrajině. Desetičlenná skupina ukradla za poslední tři roky necelých 200 milionů korun

Stovky lidí připravili o téměř 200 milionů korun. Policie rozkryla gang falešných bankéřů ze tří zemí

Číst článek

Nejde ale o jedinou takovou skupinu, na Češky a Čechy jich cílí několik, navíc své triky postupně vylepšují. Nově si vypomáhají hlasovým robotem, který oběti kontaktuje. A ty, které na podvod zareagují, následně kontaktuje živý pachatel a v podvodu pokračuje. Zločinci jsou tak efektivnější a stihnout okrást víc lidí.

V průměru připadá na jednu oběť škoda 300 tisíc korun, ale individuální škody jdou nezřídka i do milionů. Policie aktuálně šetří přes 300 případů napříč republikou.

Ač se banky i mobilní operátoři snaží podvodům předcházet, pachatelé se jim obratně přizpůsobují. Například oběti tvrdí, že si nemá nic ve své bance ověřovat, protože do útoku na její peníze jsou zapojení právě i pracovníci na pobočkách.

O penězích si nevolejte

Řešením je tak v první řadě finanční transakce po telefonu neprobírat s nikým, kdo vám zavolal. Pokud už člověk potřebuje banku oslovit, může tak udělat skrz internetové bankovnictví, datovou schránkou či osobně na pobočce. A pokud už chce do banky zavolat, měl by si číslo najít přímo na jejím webu.

‚Falešný Pirk‘ stále doporučuje přípravky na srdce. Prodejce na dotazy reagoval nátlakem a urážkami

Číst článek

Pokud se pak někdo po telefonu vydává za policistu, je nejjistější hovor okamžitě ukončit a obratem volat tísňovou linku 158, kde má člověk jistotu, že opravdu mluví s policií. Tam zjistí, zda ho opravdu kontaktoval kriminalista, nebo zda šlo o podvod.

Samotné banky také nikdy nebudou po telefonu žádat o přístup k internetovému bankovnictví, z logiky věci mají všechny potřebné informace o klientovi k dispozici.

A jelikož neexistuje způsob, jak si spolehlivě ověřit, že osoba v telefonu je skutečně tím, za koho se vydává, je lepší všechny podezřelé hovory jednoduše rovnou položit. A to i v případě, že volající tvrdí, že je úředník nebo policista. I kdyby tomu tak skutečně bylo, povinnost volat si s úřady neexistuje.

Jan Cibulka, Jana Magdoňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme