OVĚŘOVNA: Na síti X se množí dezinformace z ‚ověřených‘ účtů. Modrá fajfka už nic neznamená
Nejčerstvěji v souvislosti s válkou v Pásmu Gazy se na sociální síti X (bývalém twitteru) množí dezinformace pocházející z účtů s modrou fajfkou. Dříve takzvaný „checkmark“ znamenal, že je účet společností Twitter ověřený, měli ho například politici, známé osobnosti nebo média. Nyní se ale dá modrá fajfka koupit v rámci X Premium za 217 korun měsíčně a ztratila svou kredibilitu, jak vysvětluje další díl seriálu webu iROZHLAS.cz Ověřovna.
„Dříve jsme byli zvyklí, že modrá fajfka znamená, že je účet ověřený. Dlouho jsme na to odkazovali i v rámci vyučování mediální gramotnosti, že se podle ní dá účet ověřit,“ říká Lucie Čejková, výzkumná pracovnice Masarykovy univerzity a lektorka spolku Fakescape, který učí veřejnost odhalovat dezinformace. „Teď se ten symbol ověřenosti stal symbolem předplatného a téměř ztratil relevanci,“ doplňuje.
Znáte rozdíl mezi dezinformací a misinformací?
Dezinformace = Systematické a úmyslné klamání
Misinformace = Neúmyslně nesprávné informace
Síť X prošla četnými změnami poté, co ji před rokem do svých rukou převzal americký miliardář Elon Musk.
Kromě zrušení předchozí verifikace účtů, kdy o modré fajfky přišly všechny doopravdy ověřené účty, zavedl například několik úrovní sociální sítě – základní neplacenou a placené Basic, X Premium a X Premium+. Placené varianty sítě X se liší podle dosahu, jaký příspěvky mají, nebo podle objemu zobrazované reklamy.
Musk také nechal pro údajné zlepšení orientace na sociální síti rozšířit barvy fajfek (checkmarků). K modré přibyla zlatá (pro společnosti) a šedá (pro vládní organizace a představitele).
„Základní problém je v tom, že ve chvíli, kdy se začal předělávat celý systém, se fajfky v určité fázi odebraly i různým médiím. Potom se zavedlo to, že modrou fajfku, která tradičně znamenala, že jde o nějaký ověřený věrohodný účet, mohl mít najednou kdokoli, kdo má předplatné,“ vysvětluje dále Čejková.
Platforma X je zneužívaná zločinci a teroristy, kteří chtějí rozsévat násilí, říká eurokomisařka Jourová
Číst článek
Sociální sítě mají velký dosah, mnohdy i větší, než zavedená média. „Nějaká jedna třetina lidí, zhruba necelých 35 procent, uvádí, že sledují zprávy z on-line sociálních sítí. V určitých momentech mají tedy (sociální sítě) větší dosah, než obrovské účty u zavedených médií,“ podotýká.
Falešná BBC a CNN
Po změně ověření se začalo na síti objevovat čím dál více dezinformací, a to právě i z účtů s modrou fajfkou. Zejména pak v souvislosti s válkou na Ukrajině a nyní v Pásmu Gazy.
Ne všichni uživatelé sítě X však změnu postřehli – a na problém bylo zaděláno. Jedna z kolujících dezinformací z falešného profilu britské BBC například tvrdila, že investigativní médium Bellingcat našlo důkazy o pašování zbraní do Gazy z Ukrajiny. Servery Bellingcat i BBC informaci pohotově popřely, na internetu se však už šířila nekontrolovaně dál.
Další z dezinformací z účtu s modrou fajfkou je třeba nedávné video s popiskem „Zbabělí izraelští vojáci unesli šestiletou a tříletou palestinskou holčičku“. Po podrobnějším zkoumání však lidé zabývající se odhalováním falešných zpráv zjistili, že se jedná o video nejméně dva roky staré.
Na jiném videu z „ověřeného účtu“ z Izraele je vidět, jak reportér CNN dává ostatním novinářům a kameramanovi instrukce, kde mají natáčet, kam si mají lehnout, jak mají dýchat, jak se mají bát a jak zesílit zvuk střelby.
Ve skutečnosti byl ale do skutečné reportáže přidán falešný komentář. Video velmi rychle nasbíralo stovky tisíc zobrazení. Na pravou míru posléze vše uvedli sami uživatelé sítě X, a to skrze nástroj nazvaný Komunitní poznámka.
Jde o možnost dodatečně přidávat kontext ke zveřejněnému obsahu. Twitter, později X, se tak snaží bojovat proti šíření dezinformací, nástroj ale není dostupný v každé zemi. Například v Česku byly komunitní poznámky zpřístupněny až na konci července tohoto roku.
Po příchodu Muska na Twitter dvojnásobně vzrostl počet příspěvků s antisemitským podtextem
Číst článek
Absolutní svoboda slova
I přes všechny změny, které síť X ve snaze bojovat proti šíření falešných zpráv postupně zavádí, je od převzetí nejbohatším mužem světa platformou s největším podílem dezinformací a misinformací na všechny příspěvky, uvedla Evropská komise.
Dvojnásobně také od té doby vzrostl počet příspěvků s antisemitským podtextem. Vše má jediného původce – absolutní svobodu slova, kterou Musk na své sociální síti razí. V rámci tohoto přístupu například nechal odblokovat většinu účtů, které společnost ještě jako Twitter zablokovala třeba kvůli šíření nenávistného obsahu.
Nejznámějšími odblokovanými uživateli byli zřejmě americký exprezident Donald Trump nebo zpěvák Kanye West. Trumpovi byl účet zablokován kvůli podpoře násilí při útoku na Kapitol po prohraných prezidentských volbách. West zase šířil antisemitský obsah.