Od 1. května 2025 se mění pravidla pro placení rozhlasového poplatku. Více informací zde.

Umělá inteligence se učí sledovat únavu pilotů a budit je. Technologii vyvíjejí vědci z Brna

Cesty letadlem by díky brněnským vědcům měly být bezpečnější, vyvíjejí totiž systém na sledování únavy pilotů založený na kameře s umělou inteligencí. Zařízení hlídá stav pilota a v případě potřeby ho nejdříve upozorní a pak ho začne i budit. Experti z brněnské pobočky firmy Honeywell, kteří na systému pracují, už mají za sebou první úspěšné testy.

Experiment Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pohled z kokpitu dopravního letadla (ilustrační snímek)

Pohled z kokpitu dopravního letadla (ilustrační snímek) | Zdroj: archiv Michala Součka

V laboratoři brněnské pobočky firmy Honeywell nastupujeme do trenažéru, který simuluje kokpit speciálně upraveného velkého dopravního letadla. Za chvíli už rolujeme po ranveji a startujeme.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý Magazín Experiment z 10. května 2025

„Představme si, že jsme piloti a máme před sebou dlouhý let,“ říká softwarový vývojář brněnské pobočky firmy Honeywell Richard Granec. „Jeden z nás může pocítit únavu a tento systém by to měl být schopný detekovat. Nemusí se jednat jen o únavu, ale i různé jiné zdravotní problémy.“

Pilot pod dohledem

Základem tohoto bezpečnostního systému je kamera, která míří na pilota. Na monitoru sledujeme několik bodů, které se zobrazují na jeho obličeji, a taky zeleně zvýrazněné oči.

Grancův kolega Bohdan Blaha vysvětluje, že tečky znázorňují kontury obličeje. „Identifikují, kde je nos, kde jsou ústa, jakým způsobem je hlava nakloněna, jestli jsou oči zavřené nebo otevřené, jaká je frekvence mrkání nebo jestli se pilot třeba dlouho dívá jedním směrem bez mrkání,“ vyjmenovává.

Pokud systém zjistí, že je pilot unavený nebo že mu začíná nějaký zdravotní problém, napíše mu na displeji doporučení, co by měl udělat. Text ale vždy nestačí. „V případě, když pilot začne usínat, tak ho vzbudí zvuková hláška,“ doplňuje brněnský vědec.

Spí, nebo bdí?

Podle vyšetřování Americké rady pro bezpečnost dopravy je únava pilota pravděpodobnou příčinou nebo alespoň přispívajícím faktorem skoro při každém pátém incidentu v leteckém provozu. Britská asociace pilotů provedla průzkum, ve kterém 56 procent pilotů přiznalo, že už při letu někdy usnulo. „Z toho 29 procent pilotů přiznalo, že když se probudili, spal i druhý,“ dodává Bohdan Blaha.

3:40

Kvůli závislosti na technologiích zakrňujeme. AI nám může pomoci být více lidmi, tvrdí americká vědkyně

Číst článek

Celý systém je založený na umělé inteligenci, která se učila přímo na lidech. „Pozvali jsme si dobrovolníky a spolu s experty ze spánkové laboratoře jsme měřili objektivní informace o spánku a u toho jsme je samozřejmě nahrávali kamerou k trénování modelů,“ popisuje vědec firmy Honeywell.

Software se tak naučil od pohledu rozpoznat bdělého člověka od unaveného nebo rovnou spícího. Vědci potom systém nainstalovali do různých druhů simulátorů a potom i do prvních testovacích letadel.

První krok do praxe

„Celý systém byl úspěšně otestován v letadle Embraer 170 včetně detekce a následného upozornění pilotů,“ upřesňuje Bohdan Blaha. Výzkumníci už kameru nainstalovali i do prvního komerčního letadla, zatím ale bez budíčku.

„Momentálně systém létá v Airbusu 321, ale slouží pouze ke sběru dat. Není tam žádná informace pilotům, komukoliv,“ upřesňuje vědec. Než se totiž celý systém opravdu dostane do běžné praxe, budou ho vědci z Honeywellu muset ještě pořádně otestovat a získat certifikaci.

Později by měl být klíčovou součástí projektu Darwin, který spolufinancuje Evropská unie, a umožnit, aby i velká dopravní letadla nemuseli řídit dva piloti, ale jen jeden.

Co mají piloti pro takové situace k dispozici dnes? Jak pomáhají drony zachraňovat srnčata? A co může přispět k uzdravení zemědělské půdy? Poslechněte si celý Magazín Experiment výše.

Michal Šafařík, and Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme