Češi mění relax u moře za aktivní dovolené. Za netradiční zájezdy si připlatí, stojí až 160 tisíc korun

Skoro polovina Čechů tráví letní dovolenou aspoň trochu aktivně. Průzkum agentury CzechTourism ze začátku letošního léta ukazuje, že se odpočinku proloženém lehčími sportovními aktivitami hodlá věnovat 40 procent lidí. Většině z nich stačí třeba procházky po horách nebo vyjížďky na kole. Cestovní kanceláře, které oslovil Radiožurnál, se ale shodují, že přibývá i lidí, kteří vyhledávají netradiční nebo adrenalinové zážitky.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Turista, turistika (ilustrační foto)

Netradiční dovolené jsou často určené pro menší skupiny lidí (ilustrační foto) | Foto: Hermann | Zdroj: Pixabay | CC0 1.0,©

Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže to, že si lidé vybírají spíše netradiční dovolené, může být způsobené i nedávnou pandemií covidu-19. Podle něj si lidé začali uvědomovat, že si čas nekoupí. A s tím souvisí i výběr letních aktivit.

„Část lidí chce dovolenou prožít více zážitkově, než na klasické dovolené u moře. ‚Tlak‘ na cestovní kanceláře, aby vymýšlely netradiční dovolenou, je opravdu veliký,“ vysvětluje Jan Papež. Stále se ale najde dost lidí, kteří rádi vyrazí na klasické dovolené do přímořských resortů.

Výhody pro organizátory

Za netradiční zájezdy se musí víc platit, protože jejich organizace je náročnější, takže i profit může být vyšší. Výhodou této oblasti cestovního ruchu je i to, že zájem o ně příliš neovlivňuje aktuální situace na trhu.

„Netradiční dovolené obvykle nepostihují ekonomické výpadky nebo důsledky pandemických opatření,“ zdůrazňuje Petr Novotný, ředitel Cestovní kanceláře Adventura, která se na takový typ zážitků specializuje.

Mluví například o takových zájezdech, kdy cestovatele na palubu letadla doprovází i jejich kola a cílem jsou místa, kam se dostane minimum turistů. Specialitou netradiční dovolené je i to, že je určená většinou pro menší skupinu lidí.

Často není dopředu přesně známo, co cestovatele čeká. Například cestovní kancelář Geotour, která bere lidi na tradiční dřevěnou chorvatskou loď a nalodí s nimi rovnou i mořské kajaky. Trasu určuje i aktuální počasí, především síla větru. Vyplouvá se jen dvakrát do roka a takovou dovolenou ročně absolvuje jen zhruba 50 lidí.

Podle cestovních kanceláří, které se na takové typy zájezdů specializují, je potřeba takovou dovolenou plánovat klidně více než rok dopředu. „Cesty nabízíme většinou v časovém předstihu roku a půl až dvou let. Jsou to opravdu speciality a bývají často vyprodané,“ dodává ředitel cestovní kanceláře Adventura Petr Novotný.

Zájemci tedy musí počítat i s tím, že si oproti jiným typům dovolených připlatí. A to i desítky tisíc korun. Třeba cesta s koly do himálajského Bhútánu, kde se dají poznávat buddhistické kláštery, ale i unikátní neporušené lesy, vyjde na 160 tisíc korun za 17 dní.

Marek Sedláček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme