Francouzi se z národa vinařů postupně stávají národem pivařů. Alkohol je ale pomalu na ústupu
Bageta, sýr a víno. Tyhle pochutiny neodmyslitelně patří k Francii a Francouzům. Jejich zvyky se ale mění. Nová studie Ústavu pro zemědělské a mořské výrobky ukazuje, že Francouzi stále více upřednostňují pivo před vínem.
Pokles je zřejmý na první pohled. Mezi roky 2019 až 2023 představovala tichá a šumivá vína 40 procent nákupu alkoholu francouzských domácností. Oproti tomu předchozímu období mezi lety 2007 až 2011 jde o pokles o zhruba 18 procentních bodů.
Naopak nákupy piva v tomto časovém srovnání rostly o 16 procentních bodů. Francouzi vypijí v průměru 33 litrů piva na osobu ročně, což je řadí na poslední příčky evropských žebříčků. Naproti tomu Češi zvládnou vypít i čtyřikrát víc a patří mezi největší konzumenty v Evropě.
Faktem také je, že ve Francii obecně klesá konzumace alkoholu, možná trochu paradoxně k tomu přispěla pandemie covidu. Mezi lety 2019 až 2023 francouzské domácnosti v průměru koupili 58 litrů alkoholu, což je o 14 litrů méně než v dřívějších letech.
Pivo hraje ve Francii stále větší roli kvůli několika faktorům. Jde o společenský tlak, protože se jednoduše už tolik nenosí pít hodně alkoholu. Zatímco láhev vína má obvykle mezi 12 až 14 procenty, tak u piva jde o podstatně méně, tedy 4 až 6 procent.
Promítá se do toho samozřejmě také cena. Francouzské domácnosti v průměru nakupují litr piva za 2,60 eur (56 korun). Na druhou stranu průměrná cena za litr tichého vína se pohybuje kolem 130 korun a šumivého vína 300 korun.
Pivo bez pěny
Taky je to určitě kultura pití. Zatímco víno uvidíte na stole u Francouzů při rodinném obědě, tak pivo si spíš berou lidé na posezení s kamarády třeba i venku, někteří při silvestrovských oslavách vozili v metru i kartony piva.
Každý Čech vypije 160 litrů alkoholických nápojů za rok. Za hranou už je pět skleniček na jedné akci
Číst článek
Francouzi si stále víc nacházejí cestu k malým řemeslným pivovarům, taky k lokálním pivům.
To potvrzuje například pivní znalkyně Elisabeth Pierreová: „Rozmach piva ve Francii souvisí s větší dynamikou trhu a se vznikem lokálních pivovarů různých rozměrů. Lidi táhne myšlenka lokální výroby, krátkého dodavatelského řetězce a blízkosti se spotřebiteli.“
Zájem o pivo táhnou hlavně mladí Francouzi. Podle Pierreové jim chutná pivo ze sousední Belgie, taky rádi objevují řemeslné výrobky ze Spojených států, severní, střední a jižní Evropy.
A taky se v této konkurenci neztrácí české pivo. Čeští pivovarníci ale potvrzují, že je stále potřeba zapracovat na kultuře stolování, podávání a čepování piva, protože například pěna u piva se ve Francii zatím moc nenosí.