Děti se seznamují s matematikou už ve školce díky takzvané Hejného metodě
V mateřských školách po Česku se rozšiřuje speciální výuka matematiky podle takzvané Hejného metody. Letos se učí v nejméně deseti školkách a zájem o kurzy roste. Předškoláci se neučí číslice, ale učitelky jim počítání vysvětlují na vlastních krocích nebo šiškách v přírodě. Využívají se i geometrické tvary.
Hejného metodu výuky matematiky používá ve školce v pražské Michli například Eva Šubrtová už tři roky. Pro děti má desítky různých cvičení, jako je třeba hra s názvem „telefon", která je mezi dětmi velmi oblíbená.
„To je hra, která tříbí geometrický slovník. Děti se učí vyjadřovat slovy prostorové pojmy. Jedno z nich si v budce postaví stavbičku z barevných kostek, kterou to druhé dítě nevidí. Pak má za úkol mu tu stavbičku nadiktovat tak, aby to druhé dokázalo postavit tu samou, aniž by ji vidělo,“ vysvětluje učitelka Eva Šubrtová.
Děti se seznamují s matematikou už v mateřské školce. Nejde ale o klasické počty. Učitelé takzvané Hejného metody číslice skoro vůbec nepoužívají
„Přitom musí používat takové zpřesňování jako postav tu kostičku na modrou, za modrou, napravo, nalevo, tři vedle sebe a podobně. Děti, aniž by si to uvědomovaly, zpřesňují svůj funkční slovník,“ doplňuje učitelka z mateřské školky.
Rodiče jsou podle ní vůči této metodě velmi vstřícní. „Musím tady naše rodiče pochválit, jak se objevil kroužek Matýsek, pilně tam hned zapsali všechny předškoláky,“ popisuje Šubrtová.
Zájem o Hejného metodu potvrzuje i Jana Slezáková z obecně prospěšné společnosti H-MAT. Přístup, který rozvíjí logické myšlení, školí.
„Domnívám se, že je zájem neuvěřitelně velký, neboť jen za poslední rok proběhlo 16 seminářů, kterých se zúčastnilo zhruba 300 učitelek z mateřských školek,“ uvádí Jana Slezáková.
Přínosů si podle ní všímají také učitelé prvních tříd. „Jsou to myslící děti, mají nápady a rozličné strategie, jak úlohu vyřešit, že by se to dalo udělat tak nebo jinak. Jsou to děti živé a plné chuti pracovat."
„Z hlediska matematiky se jim samozřejmě bude dařit lépe, protože už s nimi některá ta prostředí byla připravována,“ dodává školitelka.
Hejného přístup k matematice se využívá hlavně na základních školách. Profesor Milan Hejný je autorem nebo spoluautorem víc než 270 publikací o metodách učení matematiky.
Ve školkách se rozšiřuje speciální výuka matematiky podle Hejného metodě. Mluví o ní samotný autor Milan Hejný
„Vycházíme z toho, co dítě zná ze svého života. To, co dělá podstatu matematiky, je, hledání vztahů, příčin, klasifikace a organizace souborů. To jsou věci, které jsou přítomny v mnoha dětských hrách. Ty hry stačí upravit tak, aby přínos do vzdělávání dítěte byl optimální. O to se snažíme,“ říká autor metody.