Instalace zabezpečovače ETCS do jednotek Pendolino je u konce. Celkově vyšla na 400 milionů korun
České dráhy dokončily instalaci nového evropského zabezpečovače ETCS do svých vlajkových jednotek Pendolino. Celkem je to vyšlo na rekordních víc než 400 milionů korun. Teď je zabezpečovačem vybavená i poslední poloviční jednotka číslo 6, která zbyla po nehodě v Bohumíně před třemi lety. Brzy by se měla Pendolina vrátit i na svou hlavní trasu do slovenských Košic, kde je v posledních měsících musely nahrazovat jiné vozy.
Na odstavném nádraží Praha jih stojí Pendolino, která je složené ze dvou jednotek. Běžný cestující nepozná, z které jednotky vagon je. „Jedna její část byla v důsledku nehody zničena, momentálně má jednotka jenom jedno čelo a druhé čelo muselo být z jiné jednotky,“ popisuje Tomáš Novotný z ČD-telematiky.
České dráhy dokončily instalaci nového evropského zabezpečovače ETCS do svých vlajkových jednotek Pendolino
Pendolino už mělo zařízení ETCS z výroby z roku 2004. „Bylo potřeba instalovat nové, protože technologie nesplňovala současné normy, takže musela být vyměněna a nahrazena novou. Celé zařízení ETCS je instalováno jako celý komplet a na základě toho musí být provedena montáž, proto nebylo možné jakoukoliv část z původního zařízení využít,“ pokračuje.
Jednotky Pendolino jsou specifické, protože jsou potřeba dvě jednotky ETCS v celé soupravě. „Jednotka Pendolino má na každé straně trakční vůz, takže je potřeba mít na obou stranách jednotku ETCS,“ dodává Novotný.
Právě to je jedna z příčin, proč instalace evropského zabezpečovače vyšla na rekordních víc než 60 milionů korun na jednu soupravu. Běžná cena se pohybuje mezi 10 až 20 miliony korun. Druhý důvod je, že Pendolin mají České dráhy malý počet.
Poškozeně Pendolino z Bohumína našlo nové využití, do provozu se ale nevrátí. Pomůže při odstávkách
Číst článek
„Nejdražší na celém tom projektu je vždycky prototyp a jeho schválení. Čím víc je vozidel, tím víc se cena rozmělní a průměrná cena je pak nižší. Bohužel v tomhle případě máme jen 6 a půl jednotky, tak je cena na vybavení ETCS oproti jiným vlakům vyšší,” vysvětluje mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.
Pendolina teď musí s ETCS jezdit na české trati ve zkušebním provozu. Až pak budou moct opět vyrazit i do zahraničí, a to zhruba na podzim.
„Předpokládáme, že provoz pod dohledem ETCS na Pendolinech už bude plně schválený, v takovém případě by se mohlo Pendolino vrátit na spoj SC Košičan z Prahy do Košic,“ věří Šťáhlavský.
Dvě Pendolina letos ještě čekají velké plánované opravy. Dopravce také do všech jednotek postupně přidá zesilovače mobilního signálu.