Do Lovosic připlula loď s objemným nákladem. Na vodu čekala dva měsíce v Hamburku
Do Lovosic připlula po dvou měsících nákladní loď s mnohasettunovým nákladem. Přepravě bránil nízký průtok v Labi, a tak musela pomoci voda z jižních Čech, konkrétně z Vltavské kaskády.
„Potřebuju mít pod lodí nějakou rezervu. Ideální hloubka, když jedu kolem Ústí a Děčína, je alespoň 2,7 metru,“ vysvětluje kapitál Jaroslav Batista. Na tuhle hloubku ale musela posádka jeho tlačného remorkéru čekat dva měsíce. A problémy měla loď i cestou do Hamburku.
Do Lovosic mohla po dvou měsících připlout loď s objemným nákladem. Na vodu čekala v Hamburku
„Když jsme jeli do Hamburku, tak jsme cestou stáli dva měsíce v Drážďanech, protože nebyla žádná voda. Teď už se to pomalinku lepší, tak se snad blýská na lepší časy,“ dodává Batista.
Aby se po Labi do Čech dostal obří lis, musela pomoci voda jižních Čech.
„Probíhá přibližně o 20 krychlových metrů za vteřinu větší průtok z Vltavské kaskády kvůli tomu, aby byl větší průtok na řece Labi,“ vysvětluje Hugo Roldán z Povodí Vltavy.
Poptávka je, ale chybí voda
Více než 150 tun vážící náklad sem do lovosického přístavu připlul z hamburského přístavu, cesta mu trvala sedm dní.
„Letos je poptávka velká, takže teď, když zapršelo a pustili nám vodu, tak už nám čekalo šest zásilek. Další na nás čekají v Týnci nad Vltavou, v Drážďanech pak další dvě – těch zásilek je poměn hodně,“ popisuje spolumajitel lodní přepravní společnosti Lukáš Hradský, kolik objemných zásilek ještě musí v následujících dnech lodě rozvézt.
„Tenhle rok byl extrémně suchý – v létě jsme stáli skoro dva měsíce v Magdeburku, pak jsme udělali jednu cestu a zas dva měsíce stáli v Drážďanech. Prostě nebyla voda,“ shrnuje kapitán Jaroslav Batista letošní plavební sezónu. Labe je podle něj splavné jen několik měsíců v roce.