Německé firmy by se mohly zapojit do vzdělávání českých studentů a učňů
O větší sladění českého technického školství se sousedním Německem usiluje ministerstvo průmyslu a obchodu. Zkušenosti se zapojením firem do školství sbírá hlavně v sousedním Bavorsku a Sasku. Tam funguje duální systém vzdělávání, kdy se firmy na vzdělání učňů i studentů přímo podílejí. Do pilotních projektů na vybraných českých školách by se pak mohly zapojit i německé firmy.
Výsledkem sladění technického školství na české a německé straně by mělo být méně nezaměstnaných absolventů a flexibilnější pracovníci.
Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Kocourka ale jeho resort zatím nemá přímé kompetence, jak způsob výuky ovlivnit. Analýzu, která situaci s technickým vzděláváním mapuje, vypracovává ministerstvo školství.
„To bude právě otázka analýzy, jak by případně kompetence měly do budoucna vypadat. Tak, aby každý resort reprezentoval zájmy institucí a firem, které se ho týkají. My se budeme snažit abychom měli větší a významnější slovo zejména v oblasti technického školství, protože to se týká českého průmyslu a to je v kompetenci ministerstva průmyslu,” vysvětlil ministr.
Právě v tom by měla podle něj české straně pomoci debata s bavorskými partnery. „Kteří by nám měli ukázat příklad, jak to funguje v Bavorsku,” dodal.
Německé firmy by pak na vybraných školách mohly působit ve zkušebních pilotních projektech. Předseda představenstva Hospodářské komory Plzeňského kraje Zdeněk Mužík vidí výhodu hlavně v uplatnění čerstvých absolventů.
„Neexistuje v takové míře, aby byl absolvent střední školy a učiliště nezaměstnaný. Protože vlastně už od začátku je zřejmé po absolvování školy kam nastoupí a kde bude mít první zaměstnání,” uvedl.