Vlaků a cestujících je mnoho, vysvětluje prodloužení jízdní doby mezi Prahou a Brnem Správa železnic

Proč modernizace trati nezrychlí spojení? Otázka, která v souvislosti s rekonstrukcí koridoru do Brna padá v posledních dnech nejenom na sociálních sítích. Od prvního července se totiž vlaky po několika letech vrátí do původní trasy, cesta z Prahy do Brna ale potrvá o několik minut déle než před výlukou.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České dráhy

Nejen mezi Prahou a Brnem. Správa železnic varuje, že se budou jízdní doby vlaků prodlužovat i jinde | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Správa železnic se tento paradox nyní snaží vysvětlit. Vzhledem k negativní reakci veřejnosti sestavila několikabodové vysvětlení. Hlavním argumentem je kapacita tratí a rostoucí počet vlaků.

Správa železnic prohloubila ztráty na 5,3 miliardy. Za loňský rok jí o 40 procent vzrostly náklady na energie

Číst článek

Pro zjednodušení: vlaků je moc, mají problém se na trať vejít. Jízdní řád proto počítá raději s rezervou.

„Jízdní řád musí mít rozumné rezervy, aby vlaky mohly drobná zpoždění dohnat a nenarušovaly svou jízdou ostatní spoje. V tuto chvíli Správa železnic preferuje, aby jízdní řád odrážel skutečnost, tedy že vlaků a cestujících je mnoho. Řád má být opakovatelný a spolehlivý,“ popsal pro Radiožurnál mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Trasa z Prahy do Brna tak zřejmě nebude poslední, která se s tímto problémem bude potýkat. Správa železnic píše, že se stoupajícím zatížením tratí se budou jízdní doby stále prodlužovat.

Dalším poměrně překvapivým argumentem jsou moderní vlaky, i tím Správa železnic prodloužení jízdní doby hájí. Tvrdí, že kvůli bezpečnostním čidlům a jištění dveří se prodlužuje časový interval od výpravy vlaku přes uzavření dveří do samotného pohybu vlaku k odjezdu.

Vysokorychlostní tratě

Správa železnic chce stavět i pod zemí. ‚Jiné řešení není, nemáme kam rozšiřovat,‘ říká její šéf

Číst článek

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jsou otázky, proč se jízdní doba po několikamiliardové rekonstrukci nezkrátí, namístě. I on však argumentuje kapacitou sítě.

„V porovnání s jinými státy jsou naše hlavní koridorové enormně zatížené, dokonce často dvojnásobně oproti tratím v okolních státech. To samozřejmě znamená větší zátěž pro celou síť, a pokud nemá docházet k dalším problémům a ke zpožděním vlaků, tak nutně také nezbytnou rezervu,“ vysvětluje Kupka.

Správa železnic a ministr dopravy se shodují, že výrazně ulevit stávající železniční síti můžou nové vysokorychlostní tratě. Ty chce Správa železnic stavět většinou v úplně nové stopě.

Zrychlily by nejenom dálkové vlaky mezi velkými městy, ale také regionální a dálkovou dopravu na původních koridorech.

Vojtěch Tomášek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme