Vlaků a cestujících je mnoho, vysvětluje prodloužení jízdní doby mezi Prahou a Brnem Správa železnic
Proč modernizace trati nezrychlí spojení? Otázka, která v souvislosti s rekonstrukcí koridoru do Brna padá v posledních dnech nejenom na sociálních sítích. Od prvního července se totiž vlaky po několika letech vrátí do původní trasy, cesta z Prahy do Brna ale potrvá o několik minut déle než před výlukou.
Správa železnic se tento paradox nyní snaží vysvětlit. Vzhledem k negativní reakci veřejnosti sestavila několikabodové vysvětlení. Hlavním argumentem je kapacita tratí a rostoucí počet vlaků.
Správa železnic prohloubila ztráty na 5,3 miliardy. Za loňský rok jí o 40 procent vzrostly náklady na energie
Číst článek
Pro zjednodušení: vlaků je moc, mají problém se na trať vejít. Jízdní řád proto počítá raději s rezervou.
„Jízdní řád musí mít rozumné rezervy, aby vlaky mohly drobná zpoždění dohnat a nenarušovaly svou jízdou ostatní spoje. V tuto chvíli Správa železnic preferuje, aby jízdní řád odrážel skutečnost, tedy že vlaků a cestujících je mnoho. Řád má být opakovatelný a spolehlivý,“ popsal pro Radiožurnál mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Trasa z Prahy do Brna tak zřejmě nebude poslední, která se s tímto problémem bude potýkat. Správa železnic píše, že se stoupajícím zatížením tratí se budou jízdní doby stále prodlužovat.
Dalším poměrně překvapivým argumentem jsou moderní vlaky, i tím Správa železnic prodloužení jízdní doby hájí. Tvrdí, že kvůli bezpečnostním čidlům a jištění dveří se prodlužuje časový interval od výpravy vlaku přes uzavření dveří do samotného pohybu vlaku k odjezdu.
Vysokorychlostní tratě
Správa železnic chce stavět i pod zemí. ‚Jiné řešení není, nemáme kam rozšiřovat,‘ říká její šéf
Číst článek
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jsou otázky, proč se jízdní doba po několikamiliardové rekonstrukci nezkrátí, namístě. I on však argumentuje kapacitou sítě.
„V porovnání s jinými státy jsou naše hlavní koridorové enormně zatížené, dokonce často dvojnásobně oproti tratím v okolních státech. To samozřejmě znamená větší zátěž pro celou síť, a pokud nemá docházet k dalším problémům a ke zpožděním vlaků, tak nutně také nezbytnou rezervu,“ vysvětluje Kupka.
Správa železnic a ministr dopravy se shodují, že výrazně ulevit stávající železniční síti můžou nové vysokorychlostní tratě. Ty chce Správa železnic stavět většinou v úplně nové stopě.
Zrychlily by nejenom dálkové vlaky mezi velkými městy, ale také regionální a dálkovou dopravu na původních koridorech.