Výběr z médií: rušení zákazů návštěv v nemocnicích, konec papírových jízdenek a výroba piva roste
České nemocnice začínají upouštět od plošného zákazu návštěv, píše Deník N. Drahý tisk papírových jízdenek vede dopravní podniky k plánům na jejich zrušení, informuje o tom Mf Dnes. Lidové noviny píšou o českých likérkách, které jsou kvůli růstu spotřební daně zahlcené prací. Více se dozvíte ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.
E15
Středisko na testování kvality ojetých aut z dovozu vzniklo v průmyslové zóně Ovčáry na Kolínsku. Všímá si toho deník E15. Centrum bude odhalovat skutečný stav vozů – pomáhat by měla třeba digitální kontrola laku nebo moderní měření emisí. Pokud se projekt v Česku osvědčí, chtějí ho automobilový start-up Carvago a přepravní společnost Gefco rozšířit do Německa, Polska a na Slovensko.
Deník N
Plošné zákazy návštěv v nemocnicích někdy trvají až pět týdnů v kuse. Deník N upozorňuje, že nemohoucí senioři nebo malé děti během chřipkových epidemií zažívají těžké chvíle, když k nim jejich blízcí dlouho nemůžou přijít. Podle ministerstva zdravotnictví nemocnice žádnou povinnost vyhlašovat zákaz návštěv kvůli chřipce nemají. A první z nich už od zavedené praxe začínají upouštět.
Ekologická daň by se měla platit i za novější auta, žádá šéf asociace prodejců ojetin
Číst článek
Dosavadní přístup většiny českých nemocnic se nelíbí právničce Věře Jedličkové. Zákaz návštěv podle ní často protiprávně omezuje práva pacientů. Jedličková proto všechny nemocnice obeslala s žádostí, aby místo plošných zákazů návštěv přihlížely ke konkrétním okolnostem. Deník N píše, že k individuálnímu přístupu vyzývají i epidemiologové a resort zdravotnictví. Podle mluvčího ministerstva Davida Šímy by nemocnice měla vždy posuzovat konkrétní situaci a z ní vyhodnocovat rizika.
Některé nemocnice už od plošného zákazu návštěv začaly upouštět. Třeba Nemocnice Blansko ho nevyhlašuje druhým rokem. Zdravotnické zařízení ale během chřipkové epidemie vyzývá příbuzné pacientů, aby za nemocnými chodili, jen pokud jsou sami zdraví. Podobný přístup má podle Deníku N taky jihlavská nemocnice nebo léčebna dlouhodobě nemocných v Letovicích na Blanensku.
Hromadné rušení pokladen Českých drah. Od prosince přestane fungovat více než 150 prodejních míst
Číst článek
Mf Dnes
Městské dopravní podniky se postupně připravují na konec papírových jízdenek, píše to Mladá fronta Dnes. Jejich tisk se totiž s rozvojem elektronických platebních prostředků a rostoucím zájmem o elektronické kupony začíná prodražovat. Jako první papírové jízdenky ruší Ostrava. Prodej chtějí zastavit také v Hradci Králové a s utlumením jednorázových lístků počítají i České Budějovice.
V Hradci Králové podle mluvčího městského dopravního podniku Františka Meduny využívá papírové jízdenky jen 15 procent cestujících. Dopravní podnik plánuje do konce roku vypsat výběrové řízení na nový odbavovací systém za zhruba 35 milionů korun, který už s tiskem jednorázových jízdenek nepočítá. Zájem o papírové jízdenky klesá také v Brně, informuje Mf Dnes.
Zatímco v roce 2014 cestující v brněnské MHD procvakli přes deset a půl milionu papírových jízdenek, loni už jich bylo jen 7,7 milionu a letos za prvních deset měsíců pět a půl milionu. Mladá fronta Dnes doplňuje, že o postupném zrušení papírových jízdenek zatím vůbec neuvažuje dopravní podnik v Praze. Hlavní město je totiž jednou z mála výjimek, kde jednorázové papírové jízdenky zatím převládají a jejich podíl neklesá. Důvodem je i vysoký počet turistů.
Hospodářské noviny
V evropských státech mírně roste výroba alkoholického i nealkoholického piva. Hospodářské noviny to zjistily z aktuální zprávy svazu evropských pivovarníků. Jeho předseda Pierre-Olivier Bergeron označil Česko za maják pro pivní Evropu. Země totiž dala ostatním národům druh piva, který dnes pije většina lidí na celé zeměkouli – plzeňský ležák.
V Česku funguje 475 pivovarů, což zemi v evropském žebříčku řadí na sedmé místo. Celkem 440 firem spadá do kategorie mikropivovarů. I v množství vyrobeného piva je Česko na sedmé příčce. První místo si Češi drží ve spotřebě piva na hlavu. Průměrný obyvatel ho tu ročně vypije 141 litrů. Druhé je Rakousko se 107 litry a třetí Německo se 102 litry, informují Hospodářské noviny.
Podle Bergerona v příštích pěti letech dál poroste počet malých pivovarů. Hospodářské noviny připomínají, že jen v Česku se počet mikropivovarů od roku 2012 víc než zdvojnásobil. Šéf svazu evropských pivovarníků také říká, že dařit se bude i nealkoholickým a slabě alkoholickým pivům. Důvodem podle něj není jen celkový příklon Evropanů ke zdravějšímu způsobu života, ale – oproti minulosti – i mnohem lepší chuť a pitelnost nealkoholických piv.
Cigarety dražší o deset procent, lihoviny o třináct. Vláda schválila návrh ministerstva financí
Číst článek
Lidové noviny
České likérky jsou kvůli plánovanému zvyšování spotřební daně z lihu zahlcené prací, všímají si toho Lidové noviny. Zaměstnanci lihovarů kvůli požadavkům obchodníků pracují přesčas, i o víkendech. Stát chce daň od Nového roku zvýšit o 13 procentních bodů a lihoviny kvůli tomu podraží nejvíc za posledních devět let. Prodejci si tak dělají zásoby, aby mohli tvrdý alkohol prodávat co nejdéle za původní cenu.
Právo
Dotace na nákup elektromobilů si Slováci rozebrali za necelé čtyři minuty, informuje o tom Právo. Slovenská vláda každému zájemci o elektroauto nabídla v přepočtu 204 tisíc korun, a celkem tak rozdá 153 milionů korun. Zájem o auta s elektrickým pohonem je podle deníku i v Česku. Dotace pro běžné uživatele – jako jsou na Slovensku – ale vláda zatím neplánuje.
Požáry elektromobilů? Češi testují unikátní sytém, který by měl hašení zrychlit a zjednodušit
Číst článek
Ministr průmyslu a obchodu za hnutí ANO Karel Havlíček Právu už dříve řekl, že souhlasí jen s podporou pro firmy nebo samosprávy. Česko také dotuje výstavbu dobíjecích stanic a řidiči elektroaut v zemi neplatí silniční daň. V Praze navíc můžou zdarma parkovat i v placených zónách. Úlevy majitelům elektromobilů poskytují i jiné země. Třeba v Norsku nemusí vlastníci elektroaut platit daň z nabití ani DPH. V Rakousku jsou zase osvobozeni od spotřební daně.
Elektronická registrace zájemců o dotace začala na Slovensku už minulý týden. První pokus ale pro velký zájem zkrachoval a přihlašování úřady kvůli technickým potížím anulovaly. Právo píše, že vozidla s elektrickým a hybridním pohonem zatím tvoří jen malou část z celkového prodeje nových aut na Slovensku. Jejich počty ale stoupají. V roce 2016 bylo v zemi zaregistrováno 926 takových vozů, loni už jich bylo 2109.