Provoz vlaků po celé republice zkomplikoval výpadek zabezpečovacího zařízení, trval několik hodin
Železniční provoz na koridorových tratích v České republice komplikoval od sobotního rána několik hodin rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS. Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky byl příčinou nefunkční GSM-R signál, který spravuje externí dodavatel. Závadu se podařilo odstranit kolem 10:45, systém již začal opět nabíhat. Zpoždění vlaků by se tak měla postupně snižovat, uvedly na svém webu České dráhy (ČD).
Přechod na ETCS začal na koridorech v Česku od letošního 1. ledna. Nejprve to bylo na trati Česká Třebová - Olomouc - Přerov, poté Břeclav - Bohumín, následně Česká Třebová - Břeclav a nakonec Praha-Běchovice - Česká Třebová.
‚Eliminuje technickou i lidskou chybu.‘ Na železnici začíná provoz moderního bezpečnostního zařízení
Číst článek
Po výpadku ETCS musely ráno vlaky na těchto koridorech z bezpečnostních důvodu preventivně zastavit. „To je také hlavní příčinou aktuálních zpoždění. Postupně se přešlo na původní zabezpečovací systém, tedy lineární zabezpečovač, který fungoval před letošním 1. lednem. Nyní se tedy vlaky rozjíždějí,“ uvedl pro Radiožurnál Kavka.
„Zabezpečovací systémy jsou nataveny tak, že ve chvíli, kdy jeden článek vypadne, systém zareaguje tak, že zastaví vlaky. K tomu brzy ráno došlo,“ uvedl pro Radiožurnál Kavka. „Cestující se nemusí bát, že by vlaky nebyly zabezpečené, jen přechod na starší zabezpečovač trval několik desítek minut kvůli zajištění bezpečnosti na trati.“
Dvouhodinové zpoždění
Podle webu ČD mohly mít některé spoje zpoždění až hodinu, jak ale z hlavního nádraží v Praze informovala redaktorka Radiožurnálu, v řadě případů zpoždění přesáhla i 100 minut a některá byla i více než dvouhodinová. Vlaky musely navíc z bezpečnostních důvodů jezdit sníženou rychlostí 100 km/h.
Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spolu s lokomotivami se instaluje také do tratí.
Ministerstvo dopravy počítá s tím, že systémem do roku 2030 vybaví dalších 4000 kilometrů tratí, což si vyžádá investice zhruba 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha - České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun - Plzeň - Cheb a do roku 2030 na celé tuzemské síti TEN-T, což jsou páteřní železnice evropského významu.