Betonové koule mají zajistit, aby Indonésané nejezdili na střechách vlaků
Betonové koule nainstalované nad železniční tratě v Indonésii mají odradit lidi od cestování na střechách vlaků. Nebezpečný, ale v zemi zcela běžný způsob jízdy si každoročně vyžádá desítky mrtvých.
V dopravní špičce sedávají na každém vlaku stovky lidí. Většina obětí pak zemře kvůli zásahu elektrickým proudem z trolejí, někteří ale za jízdy spadnou pod kola. Jízda na střeše vagónů je v Indonésii navíc trestná.
„Celé zařízení trochu připomíná takové ty branky na dálnici, ze kterých visí řetězy, tak aby řidiči kamionů věděli, zda se vejdou do blížícího se tunelu. Akorát na konci řetězů jsou přidělané betonové koule o velikosti grapefruitu. Ty mají za úkol především odstrašit, ale případně i srazit lidi, kteří na střechách vlaků cestují,“ popisuje zařízení redaktor Radiožurnálu Ondřej Bouda.
První betonové koule už dělníci nainstalovali v okolí Jakarty. Pokud budou úspěšné, rozšíří se po celé zemi. Předchozí opatření, kterými se úřady snažily cestující ze střech vlaků vyhnat, vždy selhala.
Redaktor Ondřej Bouda zjišťoval, jak se indonéské úřady snaží zabránit lidem v jízdě na střeše vlaku
Odpovědné osoby třeba najímaly pro boj s vyznavači nebezpečného cestování kapely, které na nástupištích hrály varovné písně, nechaly duchovní, aby na cestující apelovali, nebo umístily na střechy vagonů ostnatý drát.
Opatření přitom stále přitvrzovala. Personál například potíral střechy vlaků olejem, aby bylo těžší se na nich udržet, pouštěl na hříšníky psy nebo stříkal pasažéry barvou, aby je pak mohl identifikovat a odsoudit. Cestující pak ale policii kamenovali, a tak k zatýkání nedošlo.
Mluvčí drah sice připustil, že koule jsou nebezpečné a mohly by i někoho zabít. Vlaky pod nimi totiž projíždí plnou rychlostí. Zároveň ale uvedl, že se nejedná o problém, který společnost hodlá řešit.
Dráhy vypravují málo vlaků
Lidem prý opakovaně říkají, že na vlacích nemají co dělat, jezdí na nich proto na vlastní nebezpečí. Cestující sice mají z nového opatření strach, věří ale, že se jim ho podaří nějak obejít.
Už se například ukázalo, že betonové koule jsou příliš vysoko nad vagony, takže se pod ně dá skrčit. Dráhy proto chtějí prodloužit řetězy, aby koule pasažéry na střechách opravdu smetly. Dalším z možných řešení problému je zvětšení koulí.
Na střechách indonéských vlaků jezdí například černí pasažéři, protože průvodčí za nimi nahoru nemohou, anebo lidé, kterým vyhovuje čerstvý vzduch. Na střechách ale často kvůli nedostatku místa končí i platící zákazníci.
Problém totiž představuje nedostatek spojů. Dráhy sice vrací jízdné cestujícím, kteří už se do vlaků nevejdou, to ale neřeší problém lidí dojíždějících do práce. Na modernizaci tratí a koupi nových souprav ovšem chybí peníze.