Havárie etiopského boeingu: vyšetřovatelé nalezli obě černé skříňky
Vyšetřovatelé našli obě černé skřínky – hlasový záznamník hovorů v kokpitu i zapisovač letových údajů – v troskách etiopského Boeingu 737 MAX 8, který se v neděli zřítil krátce po startu z Addis Abeby. Informovala o tom Reuters s odvoláním na etiopskou státní televizi. Při havárii letadla společnosti Ethiopian Airlines na cestě z etiopské metropole do keňského hlavního města Nairobi zahynulo všech 157 lidí, kteří byli na palubě.
Než etiopské letadlo spadlo, táhla se za ním kouřová stopa, řekli agentuře Reuters dva svědci. Stroj podle nich také vydával zvláštní zvuk a letěl nízko. Farmář Malka Galato, na jehož pozemek letadlo dopadlo, viděl, že z letadla vypadávají malé části připomínající papír. Stroj také před pádem náhle změnil směr, dodal svědek.
Etiopie, Indonésie a Čína po nedělní tragédii u Addis Abeby pozastavily provoz Boeingů 737 MAX 8
Číst článek
Jeden stroj Boeing 737 MAX 8 se zřítil už loni v říjnu. Letoun nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky havaroval po startu z letiště v Jakartě. Nikdo neštěstí nepřežil. Už tato havárie vyvolala obavy o bezpečnost boeingu nové generace.
Příčina říjnové havárie letadla společnosti Lion Air sice nebyla dosud určena, ale indonéští vyšetřovatelé už několik dní po neštěstí letecké společnosti upozornili, že chybná informace z jednoho ze senzorů může způsobit, že letadlo automaticky nakloní příď směrem dolů.
Mnozí odborníci varují před tím, aby se zmíněné nehody předčasně dávaly do souvislosti. Alan Diehl z amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) připomněl, že v obou případech se neštěstí odehrálo krátce po vzletu a kolísání vertikální rychlosti po startu etiopského letadla naznačuje možný problém s ovladatelností stroje.
Dodal ale, že existuje řada dalších vysvětlení havárie – například problém s motory, chyba pilota, váha nákladu, sabotáž anebo střet s ptáky.
Stažení z provozu
Podle společnosti Boeing je vyšetřovaní v počáteční fázi, a proto není nutné provozovatelům modelu 737 MAX 8 vydávat na základě kusých informací nové pokyny.
Etiopský boeing se zřítil pár minut po startu z Addis Adeby. Nikdo ze 157 lidí na palubě nepřežil
Číst článek
Po nehodě však Etiopie, Čína i Indonésie zastavily provoz zmíněného modelu. Většina světových aerolinek se ale rozhodla nové boeingy z provozu nestahovat, uvedla agentura Reuters.
Havarované letadlo bylo podle Ethiopian Airlines koupeno loni v listopadu. Čtveřici stejných strojů stáhly etiopské aerolinky do odvolání z provozu.
K podobnému kroku vyzval domácí aerolinky i čínský úřad pro civilní letectví. Společnosti Air China, China Eastern Airlines a China Southern Airlines provozují přes 90 těchto strojů, což představuje více než čtvrtinu všech vyrobených kusů tohoto modelu.
Letecká společnost Smartwings zatím nevyřadí z provozu svá letadla Boeing 737 MAX 8 a počká na vyjádření Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA).