Vyšetřovatelé mají data z černé skříňky korejského letadla. Policie prohledala aerolinky Jeju Air
Vyšetřovatelé mají data z černé skříňky letounu, který v neděli havaroval v Jižní Koreji. Uvedla to ve čtvrtek BBC. Při nehodě zahynulo 179 ze 181 lidí na palubě. Údaje z hlasového záznamníku v pilotní kabině už byly převedeny do zvukového souboru, zatímco druhá černá skříňka - záznamník letových údajů - bude odeslána do USA k analýze. Policie mezitím prohledala kanceláře aerolinek Jeju Air a provozovatele mezinárodního letiště v Muanu.
Vyšetřovatelé soudí, že není možné v Jižní Koreji rozluštit záznamník letových údajů, protože byl při nehodě silně poškozen. Na analýze černé skříňky se v USA budou podílet jihokorejští odborníci.
Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě mezitím vyslal na místo tragédie své zástupce, aby Jihokorejcům pomohli vyšetřit příčiny havárie. Převod do zvukového záznamu by podle agentury Reuters mohl zabrat asi dva dny.
Pilot letadla hlásil před havárií v Jižní Koreji střet s ptáky. Úřady zvažují prohlídky 101 boeingů
Číst článek
Policejní vyšetřovatelé mezitím prohledávali kanceláře provozovatele letiště a leteckého úřadu ministerstva dopravy v jihozápadním okrese Muan a také kancelář společnosti Jeju Air v Soulu.
Vyšetřovatelé plánovali zabavit dokumenty a materiály související s provozem a údržbou letadel i provozem letištních zařízení, uvedla policie v prohlášení.
Vláda podle agentury AFP zvažuje speciální kontrolní prohlídky všech letounů Boeing 737-800 v zemi a zároveň nařídila mimořádnou bezpečnostní kontrolu celého systému řízení letového provozu a aerolinek Jeju Air.
S ohledem na oběti a jejich rodiny asijská země utlumila nebo zrušila novoroční oslavy a úřady vyhlásily sedmidenní státní smutek. Společnost Jeju Air uvedla, že připravuje odškodnění pro rodiny obětí a uhradí náklady na pohřby.
Zeď za ranvejí
Jižní Korea vyšetřuje také umístění betonové zdi za ranvejí, do které stroj narazil. Zeď byla základnou pro navigační zařízení.
Odborníci na leteckou bezpečnost se v souvislosti s příčinami smrtícího výbuchu zaměřili právě na násep, který je určen k podepření antény lokátoru používaného k navádění na přistání. Tento násep je podle nich příliš masivní a blízko u konce přistávací dráhy.
„Tato pevná konstrukce se ukázala být katastrofální, když letadlo ve smyku narazilo do země,“ řekl agentuře Reuters Najmedin Meshkati z americké Jihokarolínské univerzity. Dodal, že je znepokojující, že byla navigační anténa namontována na tak mohutné betonové konstrukci, a ne na standardní kovové věži nebo pylonu.
Nezodpovězené otázky
Mnoho otázek zůstává nezodpovězených a vyšetřovatelé zkoumají, zda nesehrál roli střet letounu s ptákem nebo povětrnostní podmínky, napsala BBC.
Podle agentury Reuters se také snaží zjistit, zda neselhal podvozek nebo zda letoun neměl problémy s řídícími systémy. Prozkoumají i zjevný spěch pilotů ve snaze přistát ihned poté, co vyslali nouzový signál, napsala agentura.
Proč se letounu při přistání nevysunul podvozek, stále není jasné. Neví se ani, co vedlo pilota k tomu, že zřejmě spěchal s druhým pokusem o přistání. Předtím oznámil řízení letového provozu, že letadlo se srazilo s ptákem a ohlásil stav nouze.
Nejhorší letecká katastrofa v dějinách Jižní Koreje se odehrála na letišti v Muanu při nouzovém přistání letounu na lince z thajského Bangkoku. Letadlo společnosti Jeju Air 7C2216 se pokoušelo přistát bez vysunutého podvozku.
Na záběrech z místa je vidět, jak Boeing 737-800 ve velké rychlosti klouže po ranveji a po nárazu do betonové zdi za koncem přistávací dráhy exploduje. Neštěstí přežili jen dva členové posádky, kteří seděli v zadní části boeingu.
Záběry mohou být pro někoho stresující.