Historička: Ruský pohled na druhou světovou válku? Je to ústřední bod sovětských dějin, který vše omlouvá
Konec druhé světové války se slaví 8. května, v Rusku však zůstává dnem vítězství 9. květen. Jak se o něm učí ruské děti? „Ústřední bod sovětských dějin, ke kterému vše směřovalo a přes který lze všechno vysvětlit a všechno omluvit, to je asi ten hlavní vzkaz současného školního ruského kurikula,“ vysvětluje pro Radiožurnál Daniela Kolenovská, vedoucí Katedry ruských a východoevropských studií na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy.
Jak se tedy o konci druhé světové války učí v ruských školách? Je to v něčem jiné, než jak se o tom učilo třeba před 20 lety?
Obecně je více učebnic, ale hlavní příběh druhé světové války a jejího konce je spojen s tím, že Rusko nazývá svůj úsek druhé světové války velkou vlasteneckou válkou. Mluví o období až od roku 1941 do roku 1945.
A to je to, co se prezentuje dětem ve školách, jakási velká vlastenecká válka. K jejímu vítězství směřují veškeré sovětské dějiny, stalinské dějiny, všechno, co se ten stát a společnost snažily dělat, čím prošly, vede tady k tomu velkému vítězství nad absolutním zlem. Tak je interpretováno hitlerovské Německo.
Pád Sovětského svazu byla historická chyba, stojí v učebnicích na Ruskem okupovaných teritoriích
Číst článek
Čili ústřední bod sovětských dějin jako bod, ke kterému vše směřovalo a přes který lze všechno vysvětlit a všechno omluvit - to je asi ten hlavní vzkaz současného školního ruského kurikula.
A jak se učili před 20 lety? Především bylo více pozornosti věnováno kontextu, tedy těm motivům ostatních společností, jiným motivům, které vedly k tomu, že druhá světová válka zasáhla celý svět.
Nebyly to dříve pouze úzké ruské nebo sovětské dějiny, ale právě světový kontext a snaha pochopit, že se jednalo o globální fenomén, který měl nějaký vývoj i v Sovětském svazu, na který Sovětský svaz reagoval.
Dneska se učí mnohem méně o tom, co k druhé světové válce vedlo, mnohem méně se například mluví o paktu Molotov-Ribbentrop a o těch dvou třech letech sovětsko-německé spolupráce.
V rudé armádě samozřejmě během druhé světové války nesloužili jenom Rusové, ale také vojáci z dalších států tehdejšího Sovětského svazu. Do jaké míry se tohle v Rusku připomíná?
Z hlediska školního kurikula je druhá světová válka, respektive velká vlastenecká válka momentem vzniku sovětské identity, byla bodem, kdy se ty společnosti spojily a vytvořily nového sovětského člověka.
8. květen sice znamenal konec války, ale také příchod traumat, která si z ní lidé odnesli, popisuje historik
Číst článek
Pozornost k místním dějinám, třeba k regionálním ztrátám v Bělorusku nebo v Ukrajině se samozřejmě snižuje.
A dnešní Rusko se snaží prezentovat jako hlavní síla, která druhou světovou válku na území Sovětského svazu vyhrála.
Určitá úcta ke ztrátám a obětem se vztahuje především k ruským obětem. Sovětské oběti a sovětské ztráty jsou nazírány jako globální snaha nebo globální úspěch ruské společnosti. Vítězství si tak trochu přivlastnili.