„Tvůrci nevyužili potenciál Elišky Krásnohorské v tématu sexismu,“ kritizuje film popularizátorka literatury, bohemistka Meixnerová. „Nebylo by to realistické,“ nesouhlasí redaktor Seznam Zpráv Maca.
Rok české hudby vrcholí. Vedle jubilanta Bedřicha Smetany připomíná projekt plejádu dalších českých skladatelů i interpretů, kteří zanechali výraznou stopu v naší hudební kultuře.
Astronomické hodiny předvádějí každou hodinu defilé dvanácti postav, které symbolizují profese a běžný život prvních přistěhovalců české a slovenské národnosti.
600 míst jednoho z menších sálů bylo vyprodaných a pánové Michael Bragagnolo, Jan Kříž, Pavel Vítek a Marian Vojtko sklidili se smíšeným anglicko-italsko-československým repertoárem ovace vestoje.
O knihu publicistky Mileny Štráfeldové líčící dramatický osud, dobu i lidi, kteří obklopovali skladatele Bedřicha Smetanu, si můžete tento týden zahrát v pravidelné soutěži webu iROZHLAS.cz.
Největší výzvou pro zpěváky bývá pochopitelně souhláska ř. „Já bych řekla, že to je hláska, která se pravidelně a hodně často objevuje v českých árií a je hodně těžká,“ svěřuje se zpěvačka Krista.
Jak probíhala rekonstrukce života Bedřicha Smetany? „Já jsem se ho snažil, jak říká syn jednoho mého kamaráda, ‚přemyslet‘, to znamená nově ho pojmenovat pro naši dobu,“ přibližuje Pavel Kosatík.
„Já pomníčky bořím ráda, ale není to z neúcty k autorům nebo k osobnostem. Myslím si, že už jsme dost dospělí na to, abychom si mohli říkat pravdu o našich velikánech,“ říká Milena Štráfeldová.
„Zatímco ve Vídni nebo v Berlíně naše hudba lidi uchvacovala jako něco, co chtějí poslouchat, jinde provokovala, protože v ní bylo až příliš nacionalistického náboje,“ říká Hrůša.
Autor oper Libuše, Hubička, Prodaná nevěsta nebo symfonických básní Má vlast zemřel v šedesáti letech. Svá poslední díla přitom složil Bedřich Smetana jako hluchý.
V pondělí 29. ledna rozezní pražské Rudolfinum Dvořákova Polednice a Fibichův melodram Vodník, v druhé části večera pak trojice symfonických básní Bedřicha Smetany. Diriguje Robert Jindra.
Malá dívka se spolu s panem učitelem, hostinským a policistou snaží přijít na kloub staré záhadě v uličkách pevnosti Josefov. Film, který neexistuje – a přitom jsme ho někdy všichni viděli.
Festival uvede dirigent Tomáš Netopil s Českou filharmonií, která zahraje část z Triumfální symfonie Bedřicha Smetany. V programu je zařazená i nová inscenace Smetanovy slavné Prodané nevěsty.
Hlediště českých divadel jsou zase zaplněná diváky. Herci pro ně začali po několikaměsíční nucené pauze zase hrát z očí do očí. Zjišťovali jsme, jaký je o jejich hraní zájem.
Původně ohlášení interpreti Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin a dirigent Vladimir Jurowski svou účast odvolali, v Německu kvůli aktuálně platným nařízením nemohou dílo nazkoušet.
Výstavu Sluneční králové připravovalo Národní muzeum několik let. Na jaře kvůli nouzovému stavu přesunuli kurátoři vernisáž až na konec srpna. Po necelých dvou měsících ale museli expozici zavřít.
Letošním tématem koncertu pořádaného ve spolupráci s kulturním centrem Containall je Ekosystém. Název vychází z dramaturgie a výběru děl, které během koncertu zazní.
Pořadatelé festivalu uctili také památku Antonína Dvořáka a Josefa Suka. Ředitel Pražského jara Roman Bělor v projevu uvedl, že pietní setkání vzniklo jako „poselství úcty k české hudbě“.
K příležitosti výročí skladatelových 195. narozenin, vytvořil americký vyhledávač krátkou animaci ke skladbě Vltava. Video uvidí uživatelé Google kromě České republiky v šesti zemích po celém světě.