Od 1. května 2025 se mění pravidla pro placení rozhlasového poplatku. Více informací zde.

Hlaváč: Destinnová i Kubelík. Za uznáním české hudby v zahraničí stojí vedle skladatelů i interpreti

Jedním z vrcholů Roku české hudby se stalo vystoupení České filharmonie v Carnegie Hall v New Yorku. Zazněla díla oblíbeného Antonína Dvořáka, ale také Bedřicha Smetany. Ten se ale podle klarinetisty Jiřího Hlaváče v Americe tolik nehraje. „Má vlast je tak úzce spjata s naší historií, mentalitou a duší, že je pochopitelné, že by zvláště americké publikum mohlo mít s přijetím a chápáním Blaníku nebo Tábora problém,“ říká pro Český rozhlas Dvojka.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jiří Hlaváč

Jiří Hlaváč | Foto: Elena Horálková | Zdroj: Český rozhlas

„Česká filharmonie je orchestrem, který vždy nabízel kvalitu, a díky tomu si získal mezinárodní reputaci. Logicky se tak stal i reprezentací české hudby, a to jak v rovině interpretační, tak kompoziční,“ hodnotí v pořadu Jak to vidí... hudebník Jiří Hlaváč.

Přehrát

00:00 / 00:00

Host: hudebník Jiří Hlaváč. Moderuje Jan Burda

Paradoxně nejtěžší bylo do repertoáru koncertů v Carnegie Hall zařadit jubilanta Bedřicha Smetanu.

„Tím, že Bedřich Smetana nenapsal symfonie a instrumentální koncerty, není v širokém povědomí zafixován tak jako ti, kteří to ve svém portfoliu mají. Navíc Má vlast je tak úzce spjata s naší historií, mentalitou a duší, že je pochopitelné, že by zvláště americké publikum mohlo mít s přijetím a chápáním Blaníku nebo Tábora problém,“ vysvětluje klarinetista.

V New Yorku tak zazněly jen tři skladby z Mé vlasti Vyšehrad, Vltava a Šárka. Podle Hlaváče ale Smetanův čas teprve přijde.

Česká kina uvedou hudební film kapely Daft Punk. Anime snímek remasterovali tvůrci loni

Číst článek

„Pamatuji doby, kdy hráči v symfonických orchestrech nechápavě kroutili hlavou nad rozlehlými symfoniemi Gustava Mahlera. Dnes díky vkladu řady i českých dirigentů je Mahler pevnou konstantou dramaturgie,“ popisuje Hlaváč. 

Podle hudebníka to chtělo hlavně čas, aby se Mahler dostal do repertoárů. „I Smetana začne být v amerických orchestrech frekventovanější,“ předpovídá. Zatím však u amerického publika boduje daleko více Antonín Dvořák.

„Novosvětská vznikala v Americe. A navíc je tam řada momentů, které Dvořák v Americe vystopoval a vysledoval. On byl ten, kdo ve své době upozorňoval na skutečnost, že velký potenciál pro vznik skutečně samostatné americké hudby je v indiánské a černošské hudbě,“ vykládá si Hlaváč, proč je Dvořák populárnější.

Dodává také, že Dvořák šel naproti požadavkům a estetice, které vnímal kolem sebe. Jeho hudba je naplněna úžasnou melodikou, která umí citově dojmout kohokoli na světě,“ připomíná Hlaváč.

Čeští skladatelé i interpreti

Ne všechno je ale podle Hlaváče jen zásluha mistrů skladatelů. Úžasnou práci ve prospěch propagace české hudby vykonali také interpreti a interpretky.

Česko bude na Eurovizi reprezentovat slovenský zpěvák. Adam Pavlovčin je známý ze SuperStar

Číst článek

Zmiňuje například Emu Destinnovou. „V Americe nadchla svými operními výstupy vždy s dodatkem česká pěvkyně,“ říká Hlaváč. Kromě ní podle něj u amerických posluchačů bodovali například houslista Jan Kubelík se skladatelem Rudolfem Frimlem. 

„Jeho opereta Rose-Marie vznikla v Americe, je považována za americké dílo, ale všude je uváděno Rudolf Friml, český autor. Stejně tak je to s Karlem Husou, který získal za svoji tvorbu i Pulitzerovu cenu,“ vykládá Hlaváč.

Velkou roli v poučenosti publika hrají ale i velké dechové koncerty amerických univerzit, námořnictva či armády. „Amerika je plná velkých dechových orchestrů, které aspirují na to, aby vedle kratších kompozic, měly i orchestrální verze symfonické tvorby nebo operních svit,“ dodává Hlaváč.

Je tedy podle něj běžné, že americký brass orchestr hraje svitu z opery Carmen nebo z Prodané nevěsty. To všechno má dopad popularizační a propagační, vychováváno je tak i publikum. Díky tomuto momentu zná americké publikum dechovou tvorbu Františka Kmocha, Jaromíra Vejvody, Karla Vacka, protože jde o skutečně špičkové hudební záležitosti hrané na špičkové interpretační úrovni americkými dechovými orchestry.

Jan Burda, opa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme